Naar inhoud

Musea steeds populairder alternatief voor dure pretparken

In plaats van een duur kaartje voor het pretpark overwegen Nederlanders steeds vaker een bezoek aan een museum. De top 50 van populairste dagattracties bestaat inmiddels voor een kwart uit musea. Hoewel plezier nog altijd voorop staat tijdens een dagje uit, wordt iets leren steeds belangrijker. Toch blijft de Efteling het favoriete attractiepark en kan het zich de hoge entreeprijs blijven permitteren.

Dit blijkt uit de vierde editie van het Dagattracties Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.600 Nederlanders. Opvallend is dat het Van Gogh Museum ontbreekt in top 50 van populairste dagattracties. Kleinere attractieparken hebben de beste prijs-kwaliteitverhouding. Burgers' Zoo is de sterkste daler qua populariteit en Beekse Bergen de sterkste stijger. En Amsterdams attractiebezoek kan de meeste groei verwachten.

Top 10 van dagattracties met de sterkste reputatie (+ positie in 2014)

  1. (1) Efteling
  2. (2) Anne Frank Huis
  3. (6) Rijks Museum
  4. (11) Safaripark Beekse Bergen
  5. (5) Madurodam
  6. (4) Dolfinarium
  7. (7) Apenheul
  8. (8) Artis
  9. (10) Diergaarde Blijdorp
  10. (15) Slagharen

Musea bieden unieke bezoekerservaring

Van de dertien musea die nu in overweging worden genomen bij de selectie van een dagattractie zijn het Anne Frank Huis en het Rijks Museum veruit favoriet. De waardering voor de dertien musea is hoger dan voor de gemiddelde dagattractie vanwege de uniekere bezoekerservaring en het informatieve karakter.

“Musea hebben zich in het afgelopen decennium tot gelikte tentoonstellingsfabrieken ontwikkeld”, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. “Met blockbustertentoonstellingen en mediagenieke acties trekken musea een steeds groter publiek. Het Rijks Museum is hier erg bedreven in met bijvoorbeeld nu de veelbesproken tentoonstelling van Marten en Oopjen. De komende presentatie van de T. rex bij Naturalis wordt waarschijnlijk ook een enorm succes.”

In de afgelopen zes jaar steeg de reputatie van NEMO, Naturalis en het Rijks Museum vooral spectaculair. Respectievelijk met 57, 20 en 11 procent. Tegelijkertijd stelt Beerda dat musea ook veel kunnen leren van de dagattractiewereld: “Vooral op kindvriendelijkheid scoren veel musea te laag. Ook moeten de bezoekersfaciliteiten, zoals de horeca, nog beter worden om van een museumbezoek een écht dagje uit te maken.”

Musea die worden overwogen als leerzaam dagje uit (in volgorde van merkkracht, inclusief index)

  1. Anne Frank Huis (100)
  2. Rijks Museum (93)
  3. Het Spoorwegmuseum (77)
  4. Nederlands Openluchtmuseum (71)
  5. Naturalis (61)
  6. Het Scheepvaartmuseum (61)
  7. Archeon (56)
  8. Aviodrome Lelystad Airport (53)
  9. Zuiderzeemuseum (53)
  10. NEMO (53)
  11. Beeld en Geluid (45)
  12. Museon (35)
  13. Nederlands Watermuseum (11)

Van Gogh Museum ontbreekt in top 50

Opvallend is het ontbreken van het Van Gogh Museum op de ranglijst van populairste dagattracties. “Ondanks dat jaarlijks bijna twee miljoen mensen het museum bezoeken, denkt de gemiddelde Nederlander niet aan het Van Gogh Museum bij de keuze van een leerzame dagattractie”, verklaart Beerda. “Net als een aantal jaren geleden nog het geval was bij het Anne Frank Huis ziet de Nederlander het Van Gogh Museum vooral als een bestemming voor de buitenlandse toerist. Er zijn dus nog volop groeikansen voor het museum in de binnenlandse markt.”

Efteling blijft populairste favoriete attractie

Ondanks dat een gezinsuitje naar Kaatsheuvel als duur wordt ervaren, behoudt de Efteling zijn ijzersterke nummer één positie in de dagattractiemarkt. “De prijs is eigenlijk het enige punt waarover de consument iets te klagen heeft bij de Efteling”, aldus Beerda. “Op alle andere, belangrijke imagofactoren behaalt dit attractiepark topscores. Niet alleen wat betreft sympathie staat de Efteling bovenaan, maar ook op afwisseling, sfeer, horeca, vernieuwing en vriendelijkheid van het personeel. Kortom, de Efteling is voor de gemiddelde Nederlander veruit het leukste dagje uit.”

Kleinere attractieparken hebben beste prijs-kwaliteitverhouding

Waar met name de grote dagattracties als duur worden ervaren, bieden vooral de kleine attracties volgens de bezoeker veel waar voor hun geld. Sprookjeswonderland, dat in zijn totale imago als de vriendelijkste dagattractie van Nederland wordt beoordeeld, vindt men ook het vriendelijkst geprijsd. Van de grote attractieparken heeft Slagharen, dat jaarlijks een miljoen bezoekers ontvangt, de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Dagattracties met de beste prijs-kwaliteitverhouding (+ index)

  1. Sprookjeswonderland (100)
  2. Zoo Parc Overloon (81)
  3. Slagharen (78)
  4. Continium (73)
  5. Pretpark de Valkenier (69)

Amsterdams attractiebezoek hoogste groeiverwachting

Sinds de vorige meting in 2014 is de populariteit van Burgers' Zoo het hardst onderuit gegaan. In de top 50 daalde de Arnhemse dierentuin van de derde naar de zestiende plaats. “Vorig jaar meldde Burgers' Zoo al een daling met bijna 400 duizend bezoekers. Zonder ingrijpende wijzigingen zal deze daling waarschijnlijk doorzetten”, denkt Beerda. Safaripark Beekse Bergen doet het juist bijzonder goed, met een stijging op de populariteitsladder van de elfde naar de vierde plaats. “Afgelopen jaar groeide het bezoekersaantal bij het safaripark al licht en in de komende jaren is een verdere groei te verwachten.”

Vijf van de tien dagattracties met een aanzienlijke groeiverwachting zijn in Amsterdam gevestigd. Bij de Efteling, dat jaarlijks al ruim 4,5 miljoen mensen ontvangt, is de groeiverwachting het hoogst. Ook de verwachte bezoekersstijging bij het Rijks Museum is erg hoog. Andere, Amsterdamse dagattracties die een aanzienlijke groei kunnen verwachten zijn Artis, het Anne Frank Huis, NEMO en Madame Tussauds.

Top 10 van dagattracties met de hoogste groeiverwachting (+ index; sterkste groeier=100)

  1. Efteling (100)
  2. Rijks Museum (81)
  3. Walibi Holland (45)
  4. Keukenhof (41)
  5. Safaripark Beekse Bergen (37)
  6. Artis (35)
  7. Anne Frank Huis (34)
  8. NEMO (31)
  9. Madame Tussauds (31)
  10. Beeld en Geluid (29)

Over het onderzoek

Voor het onderzoek zijn 1.600 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle Nederlandse dagattracties onderzocht. Daarna is voor de 50 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (= geholpen bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoekintentie, bezoek en groeiverwachting. Met het onderzoek is de reputatie van alle leerzame en ontspannende dagattracties gemeten.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie