Naar inhoud

Muziekstreaming en merchandise lonken samen naar consument

Het verdienmodel van de muziekindustrie is sinds de opkomst van het digitale web niet langer gebaseerd op de verkoop van muziekdragers. Het legaal en illegaal downloaden is via iTunes overgegaan naar streamingdiensten als Spotify en Apple Music. Concertkaartjes en merchandise vormen tegenwoordig samen met de auteursrechten de belangrijkste inkomstenbronnen. Deze producten kunnen digitale platformen doelgericht en gepersonaliseerd aanbieden.

In contact met fans treden

Daarom hebben de muziekstreamingdienst Deezer en muzikantenplatform BandPage de handen ineengeslagen. Met de samenwerking worden ruim 6 miljoen betalende muziekliefhebbers in contact gebracht met meer dan 500 duizend muzikanten. Op deze manier wordt beoogd de fans meer betrokken te maken. Het partnership heeft als voornaamste doel speciale aanbiedingen en concerttickets te verkopen aan muziekfans.

Actuele content aanbieden

De enorme en continue groei van muziekstreamingdiensten creëert een kans voor muzikanten om zich op ongekende wijze verder te verbinden met hun fans. De aangekondigde samenwerking faciliteert dit op meerdere manieren:

  • Gerichte aanbiedingen: Op basis van het luistergedrag van de gebruikers worden gerichte aanbiedingen en events aandragen. Een analysetool onderzoekt welke aanbiedingen aansluiten bij de fans. Zo ontstaat de mogelijkheid gebruik te maken van ’s werelds grootste database van muzikantenaanbiedingen om zo voor de fans op het juiste moment de perfecte aanbiedingen te tonen.

  • Evenementen: De artiestenprofielen van streamingdienst bevatten vanaf nu ook een lijst met aankomende concerten en evenementen. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om voor de fans relevante evenementen te tonen op basis van hun luistergedrag. Tegenwoordig zijn tournees de grootste inkomstenbron voor muzikanten. De evenementen van het muzikantenplatform worden een belangrijk kanaal voor de omzetstijging van muzikanten.

  • Profiel: Artiesten hebben nu de mogelijkheid om hun profiel up-to-date te houden op de muziekdienst door het bijwerken van hun profiel op het platform. Deze nieuwe functie zorgt ervoor dat fans altijd voorzien zijn van de meest actuele informatie van hun favoriete band of artiest.

Verbinden fans en artiesten

Robbie Williams is één van de eerste artiesten die gebruik maakt van deze partnership door zijn fans op de hoogte te stellen van zijn tournee. Dit voorbeeld toont aan dat een streamingdienst een belangrijk kanaal kan zijn voor het verbinden van fans en hun favoriete artiest. De speciale aanbiedingen voor fans worden gefaseerd uitgerold tussen nu en het einde van het jaar.

Op relevante wijze fans bereiken

Als management zijn we continu op zoek naar manieren om onze fans te bereiken en vandaag de dag zijn onze fans meer dan waar dan ook aanwezig op muziekstreamingdiensten”, aldus Benjamin Wellis, digital manager van RobbieWilliams.com. “Met deze campagne hebben we op een zeer relevante wijze meer dan honderdduizend van Robbie’s grootste fans bereikt. De samenwerking toont aan dat deze manier bijdraagt aan de financiële groei van de carrière van artiesten en het verbinden met hun fans.”

Meer relevantie en toegang tot artiesten

Wij bouwen aan een optimale luisterervaring voor muziekliefhebbers en artiesten wereldwijd”, zegt Alexander Holland, chief content en product officer bij Deezer. “We zijn erg enthousiast over deze integratie om zo de muziekfans meer relevantie en toegang te geven tot hun favoriete muzikanten en tegelijkertijd bij te dragen aan de groei van artiesten.”

Mogelijkheid omzet te stimuleren

Kaartverkoop en aanbiedingen zijn de belangrijkste inkomstenbron voor muzikanten”, zegt J. Sider, CEO en oprichter van BandPage. “Muziekfans brengen tegenwoordig de meeste tijd door op muziekstreamingdiensten. Momenteel zijn er al meer dan een miljard actieve gebruikers van deze digitale diensten. De samenwerking maakt het voor artiesten mogelijk om hun omzet te stimuleren en tegelijkertijd krijgen fans de juiste content van hun favoriete muzikanten.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie