Naar inhoud

Namaakproducten schaden het consumentenvertrouwen in merken

Het kopiëren van succes is van alle tijden. Namaakproducten, die tegenwoordig zowel offline als online worden aangeboden, zijn schadelijk voor het vertrouwen dat consumenten in merken hebben. Dat verlies in vertrouwen vertaalt zich in duidelijk omzetverlies. Bijna de helft (47%) van de merken verliest omzet door namaakgoederen en piraterij. Maar liefst één op de drie geeft aan dat het gaat om een verlies van meer dan 10 procent.

Dit blijkt ‘B2B Barometer 2018’. Dit is een jaarlijks onderzoeksrapport van MarkMonitor, een onderneming gericht op online merkbescherming. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 924 nationale en internationale marketingbeslissers, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Vitreous World. Het doel van het onderzoek is geweest om de houding en percepties van deze marketeers over online merkbescherming, hun uitdagingen en de stand van de industrie te onderzoeken. De respondenten zijn afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en Zweden.

Merkbescherming

Om inbreuk op een merk te voorkomen, heeft 64 procent van de bedrijven een merkbeschermingsstrategie geformuleerd. Merkbescherming moet bedrijfsbreed worden uitgevoerd, want voor een succesvolle uitwerking is een samenwerking nodig tussen de afdelingen juridische zaken, marketing en IT. Deze samenwerking is beperkt bij Nederlandse bedrijven; slechts 25 procent pakt de strategie als team aan. Toch zit Nederland hier nog ruim boven het internationale gemiddelde (19%) als het gaat om een uniforme aanpak. De meeste merken (81%) geven aan dat er geen team te pas komt aan het implementeren en beheren van het online merkbeschermingsprogramma.

Tools en kennis

Zonder de juiste tools, software of samenwerking met externe deskundigen op het gebied van merkbescherming is het identificeren en op waarde schatten van inbreuken moeilijk. 29 procent van de merken heeft onvoldoende kennis en tools in huis om prioriteit te geven aan inbreuken. Als gevolg daarvan geeft de helft van de Nederlandse merken (50%) aan dat het op waarde schatten de grootste uitdaging is met de huidige interne middelen. Gemiddeld 16 procent van de bedrijven verwijdert actief online namaakadvertenties en -producten. Nederlandse merken doen dit veel vaker dan het gemiddelde, 25 procent geeft aan actie te ondernemen op nepproducten.

Consumentenvertrouwen

"Het onderzoek leert dat merkbescherming in complexiteit blijft groeien”, stelt Chrissie Jamieson, vicepresident marketing bij MarkMonitor. “Als gevolg daarvan is het van essentieel belang dat organisaties hun aanpak aanpassen. Merkbescherming gaat niet alleen over producten, het gaat ook om het behouden van consumentenvertrouwen en het beschermen van klanten tegen de online criminelen. Ons onderzoek weerspiegelt deze opvatting en toont aan dat het belangrijkste doel van merkbeschermingsstrategieën is ervoor te zorgen dat hun klanten veilig zijn."

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van MarkMonitor.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie