Naar inhoud

Namaakproducten vormen risico voor gezondheid consument

Ook in het digitale domein vormen namaakproducten een groot risico voor consumenten. Daar waar je in het verleden terugkwam van een verre reis met een Rolex die door de plaatselijk horloger van grote afstand al als een duplicaat werd herkend, koop je nu ongemerkt online namaakproducten. Daaronder bevinden zich alledaagse producten als cosmetica, huidverzorgingsproducten en voedingssupplementen. Zorgwekkend is vooral dat ook medicijnen tot de online aangekochte namaakproducten behoren.

Online koopgedrag consumentengoederen

Dit leert de meest recente uitgave van de ‘Consumer Goods Online Barometer’, een onderzoeksrapport van MarkMonitor, een onderneming gericht op online merkbescherming. Het rapport is gebaseerd op een online onderzoek uitgevoerd dat is uitgevoerd door Vitreous World. Het onderzoeksdoel was het online koopgedrag rondom consumentengoederen te onderzoeken, waaronder cosmetica, toiletartikelen, medicijnen, vitaminen en supplementen. Het onderzoek heeft plaatsgevonden in tien landen: Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, China, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en Zweden.

Vooral zoekmachines leiden naar namaakproducten

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan een kwart (28%) van de Nederlandse consumenten zonder het vooraf te weten online namaakproducten heeft aangeschaft. Hieronder vallen alledaagse producten zoals cosmetica, huidverzorgingsproducten, supplementen en, zorgwekkend genoeg, ook medicijnen. Ruim de helft van de Nederlandse consumenten (51%) geeft aan deze namaakproducten te hebben gevonden via zoekmachines. Andere online kanalen die worden genoemd zijn marktplaatsen, mobiele apps en advertenties op social media.

Schade voor merken en consumenten

"De dreiging van vervalsers schaadt zowel merken als consumenten”, vertelt Kevin Day, regional manager Nordics en Nederland bij MarkMonitor. “Bij merken gaat het om het verlies van inkomsten, reputatie en consumentenvertrouwen. Wanneer het gaat om namaakproducten zoals cosmetica, medicijnen, huid- en zonverzorging, zijn de gevolgen voor consumenten echter veel groter. Dit heeft directe invloed op de gezondheid. Hierdoor is het voor merken van belang dat ze een solide online merkbeschermingsstrategie hebben.”

Discussie over de verantwoordelijkheid

In het onderzoek werd deze stelling wereldwijd bevestigd. 34 procent van de respondenten houdt het merk verantwoordelijk voor de aankoop van namaakproducten en vindt dat het merk hen hiervoor moet behoeden. In Denemarken (44%), Zweden (43%) en Engeland (42%) was dit percentage het hoogst. Dit wordt versterkt door het feit dat bijna twee op de vijf consumenten die onbewust een namaakproduct kochten bij het merk gingen klagen. Echter, 23 procent van de respondenten acht zichzelf verantwoordelijk voor de aankoop van namaakproducten. Onder de Engelse consumenten ligt dit percentage het hoogst (35%).

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van MarkMonitor.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie