Naar inhoud

Native advertising geeft betere resultaten dan bannerreclame

De afkeer onder consumenten over de wereld tegenover bannerreclames is glashelder. 83 procent van hen vindt namelijk dat digital advertising in toenemende mate een stoorzender is voor zijn beleving in het online domein. De helft van de internetgebruikers in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar heeft om die reden dan ook een ad blocker geactiveerd. Mensen staan daarentegen positiever tegenover online reclame die een natuurlijk verlengstuk is van de context waarin en de content waartussen die advertenties geplaatst worden.

Door deze ontwikkeling geeft een groeiend aantal adverteerders meer gewicht aan native advertising in hun reclamebudgetten. Dit kun je opmaken uit een onderzoek van Verizon Media. Uit een andere studie van dit mediaconcern blijkt bovendien dat zes op de tien consumenten wereldwijd een bannerblindheid ontwikkeld hebben, waardoor zij bannerreclames niet eens meer opmerken in de overvloed aan impressies die zij voorgeschoteld krijgen.

Niemand leest advertenties…

De consumenten zijn daarentegen eerder genegen het native in-feed format te aanvaarden, zo toont een eerder onderzoek van het concern. Daarin geven vier op de vijf aan dat ze vatbaar zijn voor native advertising. 70 procent zegt graag advertenties te willen zien die in tekst en vorm overeenstemmen met de content van een website. Want het is een feit dat niemand advertenties leest. “Mensen lezen wat hen interesseert en soms is dat een advertentie”, zoals Howard Luck Gossage, de legendarische Amerikaanse adverteerder uit het tijdperk van de ‘Mad Men’, ooit heeft gezegd. Daarom is het des te belangrijker dat een advertentie geplaatst wordt in een relevante context.

Weinig vertrouwen in social media

Een ander factor die in toenemende mate invloed heeft op advertising, is de geloofwaardigheid van het medium waarop reclame gepresenteerd wordt. In een wereld waar fake news tot steeds grotere zorgen leidt, zoeken meer en meer consumenten informatie op premiummedia waar ze vertrouwen in hebben en waar ze de bronnen van kennen. Dat leert een studie uit 2017 in het Verenigd Koninkrijk van softwareplatform Qualtrics. Daar waar consumenten volop vertrouwen tonen in traditionele media als de BBC, vertrouwt slechts 36 procent het nieuws op social media als Facebook en Twitter.

Dit ondersteunt de grotere vatbaarheid van de consumenten voor native advertising op premiummedia. Uit een onderzoek uit 2019 van IT-dienstverlener Salesforce komen vergelijkbare resultaten naar voren. Daarin is aangetoond dat 50 procent van de consumenten de voorkeur geeft aan professionele nieuwsberichten boven nieuws op social media. Dit wordt bevestigd door data uit een andere studie uit 2019 van Verizon Media. Daarin is aangetoond dat 29 procent van de consumenten eerder positief is tegenover merken die te zien zijn op vertrouwde nieuwsmedia.

Klantverwachtingen overstijgen met native advertising

De stijgende vraag naar native advertising is merkbaar bij Verizon Media. Het bedrijf biedt via zijn demand side platform (DSP) programmatic native aan op eigen media – zoals Yahoo News, Yahoo Sports en HuffPost – en daarnaast via samenwerkingen met enkele grote media in Denemarken. Het mediaconcern rapporteert een groeipercentage in dubbele cijfers binnen programmatic native in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika in het eerste kwartaal van 2020 ten opzichte van datzelfde kwartaal vorig jaar.

Native advertising toont heldere resultaten bij verschillende native campaigns, die tot een acht keer hogere click through rate (CTR) leiden en de verkoop met 25 procent verhoogt vergeleken met traditionele banneradvertenties. Onder andere een aantal van de grootste adverteerders van Denemarken heeft Verizon Media's DSP gebruikt in hun meest recente campagnes. Deze adverteerders melden resultaten te bereiken die de verwachtingen overtreffen – zowel qua performance als qua bereik. Het heeft geleid tot een indrukwekkende 46 procent lagere cost per acquisition (CPA) op de native campaigns waar data-segmenten ingebouwd zijn tegenover de native campaigns die zonder targeting zijn verlopen en een 437 procent hogere conversion rate vergeleken met de overige acties.

Native is de toekomst binnen performance marketing

Native is de toekomst binnen performancemarketing”, stelt Kenneth Landbo, head of sales Noord-Europa & Nederland bij Verizon Media. “We hebben tot nu toe veel succes gehad met het aanbieden van premiummedia gecombineerd met geavanceerde targeting, onder meer via machine learning via ons DSP. Het is een relatief nieuw format van advertising voor veel merken. Maar het levert zodanig gunstige resultaten op, dat we zien dat onze klanten grotere budgetten toewijzen naar dit format wanneer ze het uitgeprobeerd hebben.”

“De stijgende interesse voor native als performancetool betekent dat wij volledig gefocust zijn op het updaten van ons DSP, zodat deze aan de behoeftes tegemoet komt van de adverteerders om de beste resultaten te bewerkstelligen binnen performancemarketing”, vertelt Jesper Laumand, marketing director Noord-Europa & Nederland bij Verizon Media. “We hebben recentelijk het platform uitgebreid om programmatic premiummedia en native advertising inclusief formats, targeting en metingen bij elkaar te brengen. En we ontwikkelen voortdurend het platform, zodat dit het progressiefste DSP op de markt blijft.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij weten hoe je marketing automation inzet voor jouw campagnes? Dan is de opleiding Marketing Automation & Campagne Management wat voor jou!

  • Tijdens deze opleiding leer jij hoe je jouw strategie voor marketing automation en campagnemanagement ontwikkelt en implementeert.
  • Je leert hoe je het maximale uit je campagnes kunt halen door middel van marketing automation.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie