Naar inhoud

Nauwelijks belangstelling voor Singles’ Day bij Nederlanders

Waar de feestdagenperiode in Nederland voorgaande jaren werd afgetrapt op Black Friday, wordt inmiddels op Singles’ Day – op 11 november – het startschot al gegeven. Ruim een derde van de Nederlanders is bekend met Guanggun Jie , zoals deze dag in China wordt genoemd. De meeste consumenten die in het kader van deze dag op koopjesjacht gaan, doen dit met Sinterklaas of Kerstmis in het achterhoofd.

Het oorspronkelijke idee achter Singles’ Day – waarbij vrijgezellen zichzelf in het zonnetje zetten – vindt in Nederland echter weinig navolging. Slechts 2 procent van de Nederlandse singles koopt een cadeau voor zichzelf in het kader van deze vrijgezellendag. Dit leert een onderzoek onder 607 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

Start van het feestdagenseizoen

“Uit het onderzoek blijkt dat 36 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder ondertussen bekend is met het van origine Chinese fenomeen Singles’ Day”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Dit percentage neemt de komende jaren naar verwachting alleen maar toe, net als dat Black Friday de afgelopen jaren een enorme vlucht heeft genomen in de Nederlandse e-commercebranche. We kunnen dus wel stellen dat de start van het feestdagenseizoen voor webwinkeliers met een paar weken wordt vervroegd.”

Op hetzelfde niveau als Black Friday zit Singles’ Day echter nog niet. Waar de meeste winkels – zowel online als in de winkelstraat – al bezig zijn met de voorbereidingen op het koopjesfestijn dat is overgewaaid uit de Verenigde Staten van Amerika, is het aantal winkels en webshops dat het vrijgezellenfeest heeft omarmd een stuk kleiner.

Aankopen voor Sinterklaas en Kerstmis

Veel consumenten grijpen dit jaar Singles’ Day aan om al inkopen te doen voor Sinterklaas en Kerstmis. Van de Nederlanders die de aanbiedingen op 11 november gebruiken om cadeaus te kopen, doet 54 procent dat om aankopen te doen voor sinterklaasavond en 68 procent voor kerst. Daarnaast zegt twee derde van de Nederlanders die de decemberaankopen nog moeten doen bereid te zijn om op Singles’ Day een cadeau te kopen als er een mooie aanbieding voorbijkomt.

Wat verder in de onderzoeksresultaten opvalt, is dat Singles’ Day in Nederland vooralsnog niet wordt gezien als de dag van de vrijgezellen. De intentie om naar aanleiding van deze feestdag aankopen te doen is onder mensen met een relatie zelfs hoger (16%) dan onder mensen zonder relatie (9%). Daarnaast koopt slechts 2 procent van de Nederlandse singles een cadeau voor zichzelf vanwege Singles’ Day.

“Met andere woorden, Nederlanders zien Singles’ Day nog niet als een Valentijnsdag voor vrijgezellen”, aldus Wijnand Jongen. “Het is veel meer een dag met aantrekkelijke kortingen, die mensen aanzet om alvast aankopen voor Sinterklaas of Kerstmis te doen.”

Thuislevering favoriet onder Nederlanders

Het vertrouwen dat een bestelling in het kader van Singles’ Day op tijd wordt afgeleverd, is hoog. Slechts 6 procent van de respondenten verwacht dat zo’n cadeau niet op het aangegeven levermoment wordt bezorgd. Thuislevering is ook rondom Singles’ Day veruit favoriet bij online aankopen, want drie kwart van de deelnemers aan het onderzoek kiest voor deze optie.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie