Naar inhoud

Nauwlettend toezicht op de eindexamens in de digitale tijden

‘Stilte alsjeblieft. Eindexamens.’ De bordjes met deze tekst hangen de komende drie weken weer prominent in de Nederlandse middelbare scholen. De gebouwen waar de jongeren klaargestoomd worden voor de onzekere toekomst worden in deze periode gevuld met examenstress. Niet alleen van de scholieren, maar ook van docenten en toezichthouders. Want de voortdurende technologische ontwikkelingen bieden ook nieuwe mogelijkheden om te spieken.

Mobiele devices

Dit jaar wordt dan ook extra streng gecontroleerd op smartphones en andere mobiele devices, zoals de smartwatch. Scholieren weten steeds vaker de juiste informatie te vinden op kanalen als Google en YouTube en schromen niet om deze kanalen als hulpbron te gebruiken tijdens hun examens. Spieken is in het digitale tijdperk immers niet meer beperkt tot briefjes met minutieuze aanwijzingen. Dat stellen onderwijsdeskundigen van de organisatie Onderwijs van morgen.

Digitale onderwijsassistent

Naast deze kanalen is er sinds enige tijd ook een digitale onderwijsassistent actief: Mr. Chadd. Zo’n 145.000 Nederlandse scholieren gebruiken deze app maandelijks om directe uitleg over al hun schoolvragen te ontvangen. “Ontzettend handig tijdens de examens, want alles wat ik niet weet is binnen een aantal seconden uitgelegd door een coach”, zo vertellen veel eindexamenscholieren. Het meldpunt voor klachten over de eindexamens LAKS waarschuwt: “Leerlingen zullen er alles aan doen om hun telefoon stiekem te gebruiken tijdens het examen.”

Intrinsieke motivatie

De reactie van docenten op de komst van leerplatformen is wisselend. Veel scholen staan gebruik in de klassen toe. Volgens hen houdt digitale assistentie de intrinsieke motivatie om te leren vast en blijft de rust in de klas bewaard. “Het gebruik van digitale informatie tijdens de examens is natuurlijk een ander verhaal. Dit is het moment waarop de opgedane kennis van het hele middelbare schooltraject wordt getoetst. Je moet dan wel zelf laten zien wat je kan”, aldus een rector van een grote middelbare school in het midden van het land. Het LAKS houdt de app en de klachten hierover tijdens de eindexamens extra in de gaten.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie