Naar inhoud

Nederland ligt in Europa enigszins voorop met AI-toepassing

Vergeleken met hun Europese concurrenten hebben Nederlandse bedrijven een lichte voorsprong op het gebied van artificial intelligence. Machine learning is de meest gebruikte AI-technologie in Europa (78%). In Nederland gebruikt driekwart van de organisaties deze technologie. Ook is er brede adoptie van neurale netwerken en deep learning in Nederland: 65 procent versus 39 procent als Europees gemiddelde.

Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van IT-dienstverlener Microsoft is uitgevoerd door EY. De adviesorganisatie heeft 277 organisaties in 15 Europese landen in verschillende sectoren ondervraagd, waaronder life sciences, finance, services, retail, media, entertainment & telecom en technologie. Nederlandse participanten zijn onder meer Randstad, Royal Schiphol Group en VodafoneZiggo geweest. Het onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Artificial Intelligence in Europe, The Netherlands – Outlook for 2019 and Beyond’.

Investeringen in artificial intelligence

In de afgelopen jaren is er flink geïnvesteerd in AI in de 15 onderzochte landen. Het gaat om een bedrag van ruim negen miljard euro. De meeste investeringen kwamen voor rekening van de sector finance, gevolgd door media, entertainment & telecom. Start-ups op het gebied van AI zijn vooral te vinden in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. 87 procent van alle investeringen in AI-bedrijven hebben in die landen plaatsgevonden. In Nederland is in de afgelopen 10 jaren rond de 40 miljoen euro geïnvesteerd in AI-start-ups.

Strategische agenda

Uit het onderzoek blijkt verder dat het onderwerp in Nederland iets vaker bij het C-levelmanagement op de agenda staat dan in andere landen. In Nederland noemt 45 procent van de respondenten AI belangrijk op C-level, bij een gemiddelde van 39 procent in heel Europa. 75 procent noemt AI belangrijk op het uitvoerende niveau, tegen een Europees gemiddelde van 72 procent. Het valt op dat veel Nederlandse respondenten van mening zijn dat AI ook een belangrijk onderwerp is voor medewerkers zonder leidinggevende taken: 40 procent tegen een Europees gemiddelde van 28 procent. Daarnaast liggen de verwachtingen op het gebied van AI in Nederland hoger dan gemiddeld in Europa.

Fase van volwassenheid

Nederland behoort tot de landen met de hoogste fase van volwassenheid op het gebied van AI-projecten. Meer dan een derde (37%) van de organisaties werkt aan AI-initiatieven die daadwerkelijk in productie zijn genomen of zich in een geavanceerde fase bevinden. In dat stadium draagt AI actief bij aan verschillende processen binnen de organisatie. Voorbeelden daarvan zijn de inzet van machine learning om producten en diensten te verbeteren, fotoherkenningsmodellen om claimanalyses efficiënter te maken, of predictive maintenance van producten. Van de overige Nederlandse bedrijven bevindt 45 procent zich in de vroege fase van een pilotproject en maakt 9 procent momenteel plannen om aan de slag te gaan met AI.

Een voorbeeld van een bedrijf dat AI op een geavanceerde wijze toepast is Shell. De oliemaatschappij is begonnen aan de uitrol van AI op zijn tankstations. Dankzij de technologie is het mogelijk om brand- en explosiegevaar als gevolg van foutief menselijk handelen te herkennen en zo dus de veiligheid te verhogen.

Artificial intelligence goed bij samenwerking

“Het onderzoek laat zien dat Nederland er momenteel goed voor staat op het gebied van AI”, zegt Surya Ramkumar, directeur services bij Microsoft Nederland. “Maar we kunnen deze voorsprong alleen vasthouden als we nu doorpakken en verder gaan dan alleen pilots. Daarbij is het in de eerste plaats nodig om de medewerkers centraal te plaatsen binnen AI-initiatieven. Bedrijven die ver zijn met AI zetten hun medewerkers goed in hun kracht, onder andere door projecten op te zetten tussen verschillende afdelingen die de samenwerking tussen collega’s bevordert en hun creativiteit aanspreekt. Het gaat erom een cultuur te creëren waarin AI succesvol inzetbaar is in het voordeel van alle medewerkers.”

Ramkumar wijst erop dat AI goed gedijt wanneer bedrijven samenwerken met derden: “Het onderzoek laat zien dat Nederlandse bedrijven de waarde van samenwerking met andere partijen – bedrijven, onderzoeksinstituten en overheid – meer erkennen dan hun Europese collega’s. Dat is een goede zaak, want voor het benutten van het volle potentieel van AI is samenwerking binnen ecosystemen van groot belang.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Microsoft.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie