Naar inhoud

Nederland ziet toekomst in leren op afstand

De contouren van het internet der dingen worden steeds meer zichtbaar. In veel huishoudens is het toezicht op de centrale verwarming al geregeld met een mobiele applicatie, de WiFi-verbinding in de auto is weldra standaard en de koelkast bewaakt op korte termijn de inhoud op houdbaarheidsdatum. Ook het onderwijs krijgt door het Internet of Things een ander aangezicht, want de digitalisering laat fysieke afstanden verdwijnen.

Digitaal onderwijs

Leren op afstand heeft de toekomst. Bijna zeven op de tien Nederlanders meent dat deze vorm van onderwijs binnen nu en vijf jaar gemeengoed zal zijn. Dit blijkt uit onderzoek van glasvezelaanbieder Reggefiber in samenwerking met onderzoeksbureau Multiscope onder ruim 1.000 Nederlanders. De respondenten zijn ondervraagd over hun verwachtingen over de inzet van digitale middelen over vijf jaar.

Slimme apparaten

Zo denkt ook meer dan de helft (57%) van de Nederlanders de komende jaren nog meer apparaten in huis te hebben die zijn aangesloten op het internet. De kans dat één van deze apparaten zelfdenkend is en een huishoudelijke functie heeft, is redelijk groot. Bijna vier op de tien Nederlanders verwacht binnen enkele jaren bijvoorbeeld een zelfdenkende koelkast te hebben die aangeeft wanneer een product op is of wanneer de houdbaarheidsdatum is verstreken.

Verdeelde meningen

Er zijn ook ontwikkelingen waarover Nederlanders vooralsnog minder uitgesproken zijn. Op de vraag of er in de toekomst via internet op afstand te raadplegen camerabeveiliging rondom de woning zal komen, geeft 38 procent aan dat dit waarschijnlijk niet zal gebeuren. 32 procent denkt dit wel bij de eigen woning te gaan installeren. Ook over digitale zorg zijn de Nederlanders er nog niet helemaal uit. Hoewel een kwart van hen verwacht vaker van online doktersconsulten gebruik te gaan maken, staat dit bij bijna de helft nog niet op de radar.

Stabiele verbindingen

Doordat veel Nederlandse huishoudens over een internetverbinding beschikken, gaan in de toekomst steeds meer digitale toepassingen gemeengoed worden”, stelt Richard Dusink, manager marketing en sales bij Reggefiber. “Een stabiele en snelle verbinding zorgt ervoor dat dergelijke toepassingen optimaal gebruikt worden en een huishouden klaar is voor de digitale toekomst.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie