Naar inhoud

Nederlander doet geen exorbitante uitgaven voor Moederdag

Ruim 60 procent van de Nederlanders viert Moederdag. In tegenstelling tot Amerikanen trekken Nederlanders voor deze commerciële feestdag voorzichtig de portemonnee. Waar men in de Verenigde Staten gemiddeld 186 dollar besteedt, geven de meeste inwoners van Nederland die deze dag aanpakken om hun moeder in het zonnetje te zetten gemiddeld 11 tot 25 euro uit aan een cadeau.

Bestedingen Moederdag

Dit blijkt uit een onderzoek ruim 1.000 Nederlanders, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van het keurmerk Trusted Shops. Een op de vijf personen besteedt graag wat meer met Moederdag en geeft tussen de 25 en 50 euro uit. Slechts een enkeling geeft zijn of haar moeder een cadeau van meer dan 100 euro, 1 procent van de ondervraagde Nederlanders geeft iets wat niets kost.

Bloemen blijven het populairst

Qua cadeaukeuze hebben we duidelijke favorieten. Ruim een kwart van de moederdagvierders geeft of verwacht een bos bloemen te krijgen. Verzorgingsproducten zijn na bloemen het meest populaire cadeau. Een ontbijtje op bed komt op een derde plaats. Er zijn natuurlijk ook mensen die niet aan Moederdag doen. Meer mannen (36%) dan vrouwen (29%) vieren het niet.

Zuiden kiezen voor een uitstapje

Ook is er binnen Nederland een verschil in cadeaukeuze. Zo is een uitstapje, zoals een etentje, dagje weg of een andere activiteit, in het zuiden van Nederland het populairst. In Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland wordt er meer geknutseld. Daar geeft of verwacht bijna de helft een knutselwerkje of tekening cadeau, waar dat in de grote gemeentes, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, slechts 4 procent is.

Jongeren geven verzorgingsproducten

Jongeren tussen de 18 en 24 jaar geven vooral verzorgingsproducten cadeau aan hun moeders, waar de leeftijdscategorie van 25 tot 35 jaar dit het minste doet. Zij zijn echter wel de grootste groep die kleding of een uitstapje geeft of verwacht te krijgen. Moederdag is echter ook dé dag waarop kinderen thuiskomen met een knutselwerkje of tekening. Dit cadeau is het populairst bij mensen tussen de 35 en 44 jaar oud, waarbij de kans natuurlijk groot is dat zij jonge kinderen hebben. Toch is het niet zo dat deze leeftijdscategorie het daarbij laat. Niemand in deze leeftijdscategorie geeft aan niks te besteden aan Moederdag. Er komt dus altijd een cadeau aan te pas.

Vooral offline aankopen

Hoewel er steeds meer online wordt gewinkeld, kopen we moederdagcadeaus veelal in een fysieke winkel. Slechts een op de tien Nederlanders koopt voor Moederdag een cadeau online. Meer mannen dan vrouwen kopen enkel online, maar de meeste personen kopen hun cadeaus voor Moederdag offline. Bij aankoop van meerdere cadeaus geeft een op de vijf personen aan zowel online als offline te kopen.

Knutselwerkjes en last-minute

“Het feit dat moederdagcadeaus vooral op een fysieke locatie worden gekocht, kan verklaard worden doordat bijvoorbeeld knutselwerkjes, restaurantbezoeken en ontbijt op bed lastig online aan te schaffen zijn.”, aldus Tim Heinen, country manager Nederland bij Trusted Shops. “Daarnaast weten we uit ervaring dat het kopen van moederdagcadeaus vaak last-minute wordt gedaan waardoor verzending niet altijd mogelijk is en een bezoekje aan de winkel de enige optie is.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie