Naar inhoud

Nederlander is liever lui dan veilig met zijn eigen privacy

Stiekem meekijken op de mobiele telefoon, laptop of tablet van een ander? We zijn er allemaal wel eens schuldig aan. Bijna de helft (41%) van de Nederlanders geeft toe soms nét iets te nieuwsgierig te zijn. Van deze groep nieuwsgierige aagjes kijkt het grootste deel (36%) af en toe op andermans scherm. 5 procent spiekt altijd als ze de kans krijgen. Maar liefst één op de tien (11%) heeft wel eens vertrouwelijke informatie bij een ander gespot.

Dat concludeert Fellowes, aanbieder van kantooroplossingen, na onderzoek onder 526 Nederlanders.

Privacy niet hoog op de agenda

Ondanks dat mensen graag meekijken op andermans device, lijkt privacy niet bij iedereen hoog op de agenda te staan. 18 procent van de respondenten geeft aan geen maatregelen te nemen om te voorkomen dat anderen meekijken, omdat men zich niet druk maakt om privacy. Daarnaast lijkt 7 procent liever lui dan veilig: deze groep vindt het te veel moeite om zijn of haar device af te schermen.

Offline nieuwsgierigheid

Toch wordt door een deel van de Nederlanders al wel maatregelen getroffen om pottenkijkers zo veel mogelijk buiten de deur te houden. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat ruim een kwart van de respondenten zijn scherm afdekt (28%) en dat 2 procent een speciaal privacy-filter gebruikt. Daarnaast zegt 45 procent zijn mobiele telefoon, laptop of tablet überhaupt niet te gebruiken in het openbaar.

Maatregelen voor de AVG

“Mensen zijn van nature heel nieuwsgierig”, duidt Andrea Cantong, manager bij Fellowes. “Vrijwel iedereen kent de verleiding om heel eventjes mee te spieken op iemands scherm, bewust of onbewust. Dat is op zichzelf niet erg, maar als anderen gevoelige persoonsgegevens kunnen meelezen bevinden we ons, met het oog op de invoering van de AVG, wel op glad ijs. Dit is het moment om je juist wel druk te maken over privacy. Er zijn voldoende eenvoudige oplossingen voorhanden om te voorkomen dat mensen meekijken en er met jouw privacygevoelige data vandoor gaan.”
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie