Naar inhoud

Nederlander is nog terughoudend om met robots samen te wonen

Slimme verlichting, slimme televisies en apparaten die met elkaar communiceren of die je met een app of je stem kan bedienen – hoewel het steeds makkelijker wordt om je huis slimmer te maken, lijken de meeste Nederlanders hier nog terughoudend in. Ze zien het nut van toepassingen van smart home niet in, vinden het te duur of maken zich zorgen om de privacy. Toch verwacht een grote groep Nederlanders dat dit in de toekomst verandert.

Toepassingen van smart home

Sommigen gaan daarin ver. Zo zegt 1 op de 10 Nederlanders (10%) dat een robot die alles kan, doet en voelt een vervanger voor een levenspartner kan zijn. Met name mannen (13%) en jongeren (15%) delen deze mening. Een vergelijkbare groep – 11 procent van het totaal en 15 procent van de mannen – heeft liever een huis dat precies weet en doet wat hij of zij wil dan een partner. Bijna een derde (30%) kan zich voorstellen dat anderen in de toekomst gaan samenwonen met een robot.

Dit blijkt uit een representatief onderzoek onder 1.085 Nederlanders naar de kennis, houding en het gedrag van Nederlands publiek ten aanzien van smart home, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction in opdracht van de winkelketen voor consumentenelektronica MediaMarkt Nederland. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Smart Home’.

Smart home vooralsnog een mannending

Met name mannen (44%) en jongeren (46%) kijken uit naar de smart home-toepassingen van de toekomst. Meer dan de helft (57%) van de jongeren ziet zichzelf in de toekomst in een slim huis wonen. Ook stedelingen staan meer open voor slimme elektronica. Het merendeel heeft echter nog geen idee wat de komende jaren wordt besteed aan smart home. Onder hen die hier wel een beeld van hebben, valt vooral op dat mannen er een groter budget voor inruimen. Gemiddeld verwachten mannen in de komende 3 jaar meer dan 500 euro aan smart home-toepassingen uit te geven – bij vrouwen is dit nog geen 200 euro.

Wasjes draaien, stofzuigen en de vloer dweilen – de huishoudelijke taken die mensen nu nog zelf uitvoeren, zijn over 10 jaar helemaal verleden tijd, zo denken met name mannen (19%) en jongeren (30%). Wonen in een slim huis moet dan ook vooral gemak opleveren, vinden Nederlanders.

Smart home is aan opmars bezig

Veel Nederlanders beseffen niet dat ze allang smart home-producten in huis hebben. Zo heeft 44 procent een smart tv, maar geeft slechts 26 procent aan bekend te zijn met de term smart home. Met name buiten de grote steden is er veel onbekendheid. Slechts een kleine groep van 16 procent, waaronder vooral mannen (26%) en stedelingen (25%), volgt de ontwikkelingen op de voet.

“We zien steeds meer smart home-producten in onze schappen. Veel producten worden niet alleen slimmer, ook specifieke besturingssystemen zoals spraakassistenten zorgen voor een langzaam maar zekere opmars in Nederlandse huishoudens”, zegt Liedewij Trampe, manager category marketing bij MediaMarkt. De onbekendheid met het fenomeen neemt af naarmate steeds meer producten standaard slim zijn en er meer gebruiksvriendelijke besturingssystemen op de markt komen, zo verwacht zij: “Zoals we ons vroeger niet voor konden stellen dat we nu afhankelijk zijn van onze mobiele telefoon, kijken we over 10 jaar hetzelfde terug op de ontwikkeling van smart home.”

Slimme thermostaat en verlichting hoogst op verlanglijstje

Naast smart tv’s staan met het internet verbonden geluidsinstallaties (14%) en slimme thermostaten (13%) in de huidige top 3 van meest voorkomende smart home-apparaten in Nederlandse huishoudens. Gevraagd naar het wensenlijstje staat de slimme thermostaat bij veel Nederlanders op 1 (22%), gevolgd door slimme verlichting (20%). Echt innovatieve toepassingen, zoals met het internet verbonden deursloten, plantenbakken of huishoudelijke apparaten, komen bij veel consumenten voorlopig het huis niet in.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Motivaction.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie