Naar inhoud

Nederlander verkiest lage bezorgkosten boven snelle levering

De laatste fase in de customer journey in het e-commerce-domein – symbolisch geduid als de the last mile – wordt steeds meer de onderscheidende factor. In dit kader is het doorslaggevend de wensen en behoeften van de klanten en prospects duidelijk in beeld te hebben. Zo is bijna driekwart van de Nederlandse consumenten (70%) bereid om langer op de levering van een online bestelling te wachten als in ruil daarvoor minder bezorgkosten in rekening worden gebracht. Het thuisbezorgen van eten en drinken vormt een uitzondering hierop. In dat geval vinden consumenten een snellere levering belangrijker (86%) dan lage bezorgkosten (81%).

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.032 Nederlanders en 503 Vlamingen naar hun verwachtingen met betrekking tot het leveren en bezorgen van online bestelde goederen. De studie is uitgevoerd in opdracht van Descartes, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek.

Belang van bezorgkosten en levertijd

Bij het online bestellen van elektronica, fashion of meubels vinden Nederlanders bezorgkosten belangrijker dan levertijden. Consumenten zijn niet bereid om meer te betalen voor de bezorging in ruil voor een snellere levering. In plaats daarvan wachten ze liever wat langer op hun pakket indien de bezorging dan tegen een lager tarief wordt uitgevoerd. Een korte levertijd is voor consumenten het minst belangrijk als ze online kleding en schoenen kopen. De mate waarin lage bezorgkosten belangrijk zijn voor consumenten, verschilt weinig per type product dat online wordt besteld.

Belang van bezorgkosten en levertijd bij online bestellingen per categorie

Keuzevrijheid bieden aan consumenten

“Dit zijn interessante inzichten”, zegt Albert van Roekel, director solutions consultancy bij Descartes, als reactie op de resultaten van het onderzoek. “Door klanten en prospects de keuzevrijheid te geven in de lengte van de levertijd en de hoogte van de bezorgkosten, maken retailers 70 procent van de consumenten tevredener. Hier valt voor bedrijven dus nog veel te halen. Het klinkt misschien alsof hiermee het logistiek proces veel ingewikkelder wordt, maar met slimme software is dit eenvoudig te realiseren. Wij helpen bij het slim inrichten van het logistieke proces. Consumenten kiezen bij hun bestelling bijvoorbeeld tussen een groen en een rood blok voor de levertijd. Een groene button betekent een goedkopere bezorging, omdat er dan meerdere leveringen in dezelfde buurt gepland worden. Bij een rode button wordt het pakket eerder geleverd, maar de pakketbezorger moet dan wel omrijden. De bezorging is dat geval vanzelfsprekend duurder.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie