Naar inhoud

Nederlander vult budgetgat december met kortlopende leningen

Dit jaar verwachten Nederlanders 10 procent van hun besteedbaar inkomen te besteden aan de feestdagen. Daarmee staat Nederland internationaal gezien voor het derde jaar op rij op de laatste plaats. Mexicanen verwachten wederom het meeste uit te geven (48%), wat zelfs een stijging is van 14 procent ten opzichte van vorig jaar. Wanneer Nederlanders de portemonnee trekken, besteden ze hun geld aan winterkleding en mode (19%), snoepgoed en lekkernijen (15%) en huishoudelijke artikelen (11%). Wat het budget betreft, stelt 30 procent van de inwoners van Nederland tussen 0 en 100 euro uit te geven, gevolgd door 24 procent tussen 100 en 200 euro en 19 procent tussen 200 en 300 euro.

Uitgavenpatroon consumenten in december

Dit valt op te maken uit de ‘Christmas Barometer 2018’ van de financiële dienstverlener Ferratum. De onderzoekrapportage vergelijkt het uitgavenpatroon van consumenten in 19 landen voor de decembermaand. Een opvallende uitkomst is dat Nederlanders, veel vaker dan consumenten uit andere landen, een kortlopende lening afsluiten om de kosten te financieren. Bij ruim de helft van de Nederlanders staan leningen op één (56%), gevolgd door spaargeld (34%). Internationaal doen de meeste respondenten een beroep op hun spaargeld (52%) of kortlopende lening (23%). Het onderzoek is uitgevoerd onder meer dan 23.000 klanten van de kredietverstrekker uit 15 Europese landen en daarnaast ook uit Mexico, Brazilië, Canada en Australië.

Cadeaus krijgen niet belangrijk genoemd

Tijd doorbrengen met familie en vrienden vinden de Nederlanders belangrijker dan het krijgen van kerstcadeaus. Maar liefst 64 procent van de deelnemers zegt dat dit het belangrijkst is, tegenover 3 procent die cadeaus belangrijk vinden. De Nederlander staat ook onderaan als het op geld uitgeven aan reizen aankomt tijdens de kerstperiode. De Nederlander blijft liever lekker thuis om zo dicht bij familie en vrienden te zijn.

Voornemen voor 2019 is tijd voor naasten

De respondenten zijn dit jaar voor het eerst gevraagd naar hun goede voornemens voor het komende jaar. Zowel internationaal als in Nederland staat ‘Meer tijd doorbrengen met mijn geliefden’ op 1. Bij de consumenten buiten Nederland is dit nagenoeg een vijfde van de respondenten (18%), in Nederland zelfs bijna een derde (30%). Bij consumenten buiten Nederland prijkt meer reizen (14%) op de tweede plek, een voornemen dat bij Nederlanders pas op de achtste plek staat. Zij investeren, na quality time, het liefst in het waarmaken van hun dromen (18%).

Een overzicht van alle onderzoeksresultaten vind je op de website van Ferratum.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie