Naar inhoud

Nederlanders balanceren evenwichtig tussen werk en privé

Op een mooie pinksterdag scheren de wielrenners massaal langs ’s heren wegen. Ze zijn gehuld in strakke tenues en wanen zich even Tom Dumoulin. Dit sportieve gedrag van de Nederlanders tekent de balans tussen werk en privé. Want hoewel meer dan de helft van de West-Europeanen worstelt met een slechte werk-privébalans, hebben Nederlanders hier geen enkele moeite mee. Voor 70 procent van alle Nederlandse is het geen malheur om fit te blijven naast het werk.

Nederlandse fietscultuur

Dit leert een onderzoek onder 6.000 Europese werknemers van Targus, een aanbieder van computeraccessoires. Zo sport bijna de helft van de Nederlanders (45%) meer dan vier keer per week. Dit is bijna twee keer zoveel als Franse medewerkers (23%). Ook Finse medewerkers sporten minder dan Nederlanders. In Finland sport 30 procent minimaal vier keer per week. De onderzoekers vermoeden dat Nederlanders, onder andere, zo hoog scoren op een gezonde werk-privébalans door de fietscultuur. Zo gaat één op de drie Nederlanders met de fiets naar het werk.

Werk-privébalans

Het onderzoek laat zien dat Nederlandse werknemers zich actief inspannen om fit te blijven. De meeste medewerkers grijpen de avonduren na hun werk aan om in beweging te blijven. Het onderzoek laat echter ook zien dat vrouwen meer moeite hebben om sport te combineren met hun carrière dan mannen. Werknemers geven aan dat hun werkgevers langzaamaan steeds meer aandacht hebben voor de werk-privébalans van hun medewerkers. Werkgevers die een actieve en flexibele levensstijl ondersteunen, kunnen dan ook rekenen op waardering van hun medewerkers.

Flexibele werkcultuur

“Voor organisaties betekent deze trend dat zij een gezonde en flexibelere werkcultuur moeten faciliteren. Als organisaties werknemers willen aantrekken en behouden, is het belangrijk dat ze regelmatig evalueren of de huidige manier van werken en de beschikbare tools nog passen bij de veranderende behoeften van werknemers”, stelt Wycher Winia, senior key account manager bij Targus. “Door bijvoorbeeld smart devices aan te bieden en de mogelijkheden om mobiel werken te stimuleren, kunnen werkgevers op een redelijk eenvoudige manier investeren in een flexibelere werkcultuur voor hun werknemers.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie