Naar inhoud

Nederlanders bellen steeds minder met hun vaste telefoon

Met de opkomst van de mobiele telefoon is het Nederlandse landschap ook letterlijk veranderd. Want de telefooncel is uit het straatbeeld verdwenen. Bovendien zien we dat steeds minder Nederlanders gebruikmaken van vaste telefonie. De Nederlandse omzet in vaste telefonie daalde in 2016 met 9,3 procent naar 1,1 miljard euro. De omzetdaling, ingezet in 2013, wordt veroorzaakt door minder gebruik en lagere prijzen. In het vierde kwartaal daalde de omzet met 0,3 procent naar 270 miljoen euro.

Steeds minder bellen via vaste telefonie

Dat blijkt uit het rapport ‘Dutch Fixed Telephony Market Q4’, een recente uitgave van marktonderzoeksbureau Telecompaper. Nederlanders bellen steeds minder vaak via hun vaste telefoon. Het aantal aansluitingen neemt al jaren af, vooral door de opkomst van mobiel bellen. In 2016 daalde het aantal vaste telefonielijnen met 0,5 procent, om uit te komen op 6,27 miljoen eind december. De groei van 1,8 procent in het aantal digitale telefonielijnen was onvoldoende om de daling van traditionele telefonie via PSTN/ISDN te compenseren.

Groei glasvezel compenseert daling niet

Het aantal digitale telefonielijnen kwam uit op meer dan 5,6 miljoen eind december 2016. Die groei was volledig afkomstig van glasvezel VoIP, dat 15,2 procent steeg vergeleken met 2015. Zowel VoIP-telefonie via kabel als via DSL daalde licht het afgelopen jaar. Kabel VoIP is wel nog steeds de grootste digitale telefonietechnologie met 2,66 miljoen aansluitingen, gevolgd door DSL met 2,06 miljoen aansluitingen. Glasvezel VoIP kwam uit op ruim 913.000 lijnen op 31 december 2016.

Aantal vaste telefoonlijnen neemt verder af

“Voor de komende jaren verwachten we een soortgelijke patroon,” aldus Kamiel Albrecht, analist bij Telecompaper. “Een lichte daling in het aantal vaste telefonielijnen waarbij de groei van VoIP-telefonie via glasvezel niet voldoende is om de daling bij traditionele telefonie en een langzamere daling van kabel en DSL VoIP te compenseren. Omdat KPN’s prijsniveau voor VoIP via DSL-glasvezel op 0 euro ligt, vergeleken met 12 tot 21 euro voor traditionele telefonie, zal de omzet ook blijven dalen.”

Verdere omzet- en volumedaling voorzien

Albrecht verwacht dat de trends van omzet- en volumedaling zich doorzetten in de komende jaren, waarbij de omzet procentueel sneller daalt. Dat betekent een gemiddelde daling per jaar voor de periode 2017 tot en met 2021 van 0,9 procent in het aantal aansluitingen en 5 procent voor de omzet.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie