Naar inhoud

Nederlanders bevestigen hun imago van notoire koopjesjagers

Going Dutch, dat is een Engelse uitdrukking die betekent dat iedereen in een groep afzonderlijk voor zichzelf betaalt in bijvoorbeeld een restaurant. Het geeft aan hoe in het buitenland over de vrekkige aard van de Nederlandse bevolking gedacht wordt. Nederlanders bevestigen dat imago van notoire koopjesjagers, want ze hebben veel over voor het krijgen van korting. Dit gaat zelfs zo ver dat meer dan één derde wacht met het kopen van een product totdat het is afgeprijsd.

Daarnaast geeft 15 procent van de Nederlanders aan een wensenlijst op te stellen voor kortingsdagen zoals Black Friday. Dit blijkt uit een representatief onderzoek onder ruim 1.027 Nederlandse consumenten, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Markteffect in opdracht van Stocard, een aanbieder van een mobile wallet app waarin consumenten hun klantenkaarten kunnen bewaren.

Afdingen van korting

Een deel van de Nederlanders neemt wat betreft korting het heft ook wel eens in eigen handen. Zo zegt een kwart (24%) van de consumenten soms af te dingen in een winkel. Van alle Nederlandse mannen doet één op de drie dit zelfs (30%). Vrouwen zijn iets terughoudender, want maar 17 procent zegt dit wel eens te doen.

Sjoemelen met stickers

Van het onrechtmatig verkrijgen van korting deinst ook niet iedereen terug: 8 procent van de Nederlandse consumenten sjoemelt wel eens met kortingsstickers. Zij halen dan een kortingssticker van een item af, om het vervolgens op een ander item te plakken dat eigenlijk niet in de aanbieding is. Opvallend is dat mensen met een boven modaal inkomen (13%) dit vaker zeggen te doen dan mensen met een beneden modaal inkomen (9%).

Inbox versus brievenbus

Hoewel Nederlanders dus niet vies zijn van het ontvangen van kortingen, verschillen de meningen over hoe ze korting het liefst ontvangen. Het aandeel Nederlanders dat de voorkeur geeft om aanbiedingen online te ontvangen (35%) is vrijwel even groot als het aandeel dat aanbiedingen het liefst per post binnenkrijgt (33%). Hierin speelt leeftijd een grote rol. Met name de jongere generatie tot 35 jaar ontvangt aanbiedingen het liefst online (45%). Bij Nederlanders vanaf 35 jaar is dit 29 procent.

Klanten aantrekken met korting

“Korting is een belangrijke manier om klanten aan te trekken”, stelt Emile Muijsson, country manager Benelux bij Stocard. “Zeker in de crisistijd kan dit net het verschil maken tussen wel of geen klanten. Dit blijkt wel uit het feit dat een op de drie Nederlanders een product enkel koopt als het in de aanbieding is. Om klanten ook daadwerkelijk te behouden, is er echter meer nodig. Gepersonaliseerde korting en de tijd nemen voor een klant zijn bijvoorbeeld al stappen in de goede richting.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie