Naar inhoud

Nederlanders blijven de goede doelen onverkort ondersteunen

Nederlandse consumenten blijven ondanks de coronacrisis goede doelen op hetzelfde niveau als voorheen ondersteunen met donaties. Een overgrote meerderheid van de Nederlanders – maar liefst 87 procent – zegt het geefgedrag niet aan te passen. Dat is natuurlijk positief nieuws voor charitatieve instellingen, die hoe dan ook inkomsten mislopen doordat er op dit moment geen huis-aan-huiscollectes kunnen plaatsvinden. Ook voor bijvoorbeeld 3FM is dit een mooi signaal. Deze radiozender is net gestart met ‘3FM Serious Request: Never Walk Alone’. Tijdens deze marathonactie kunnen luisteraars het Rode Kruis steunen in de strijd tegen de crisis door tegen betaling een plaat aan te vragen.

13 procent van de Nederlanders past zijn donatiegedrag dus wel aan. De helft daarvan – 6 procent van het totaal – geeft aan nu juist een ander goed doel te steunen dan voorheen. Daarnaast kiest 5 procent van de Nederlandse consumenten ervoor momenteel charitatieve instellingen meer te steunen dan eerder. Slechts 3 procent steunt op dit ogenblik goede doelen minder dan eertijds. Dat blijkt uit een representatieve peiling onder ruim 500 Nederlanders van marktonderzoeksbureau MarketResponse.

Nieuwe manieren voor steun aan goede doelen

Verder ziet 20 procent van de ondervraagden daadwerkelijk andere, nieuwe manieren voor maatschappelijke ondersteuning. Het gaat dan vooral om concrete zaken zoals het steunen van de Voedselbank, boodschappen doen voor een ander, een kaartje sturen en kopen bij lokale bedrijven. Ook worden zaken als giften via apps en online donaties genoemd, nu de traditionele collectanten vanwege de coronacrisis uit het straatbeeld zijn verdwenen.

Leveren van maatschappelijke bijdrage

Het ziet ernaar uit dat de crisis veel Nederlanders doet inzien dat vrijwilligerswerk of anderszins een bijdrage leveren aan de samenleving noodzakelijk is en zelfvoldoening op kan leveren. Zo geeft een op de vijf respondenten aan nu anders tegen vrijwilligerswerk en het leveren van een maatschappelijke bijdrage aan te kijken dan voorheen.

Gevoel van meer willen doen

Dit is een greep uit de antwoorden op de open vragen:

  • “Ik heb nog meer ervaren dat kleine bijdragen belangrijker zijn dan grote.”
  • “Normaal te druk met onze eigen dingen en nooit bij stilgestaan dat buiten je eigen kring anderen ook blij worden van mijn hulp.”
  • “Omdat er een innerlijk gevoel van meer willen doen voor mensen met problemen bestaat.”
  • “We moeten verdraagzamer zijn en goed om ons heen kijken wie er steun nodig heeft en die ook leveren.”
  • “Mooi dat mensen die nu thuiszitten zich toch nuttig willen maken.”
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie