Naar inhoud

Nederlanders consumeren steeds vaker onderweg en op kantoor

In Nederland vindt de food-consumptie in toenemende mate buitenshuis plaats. Nederlanders laten steeds vaker het broodtrommeltje thuis en kiezen voor het gemak van eten buiten de deur. Niet alleen in de klassieke horeca, maar ook op locaties waar veel reizigers passeren, zoals op tankstations langs de snelweg en op het trein- en busstations. Ook bedrijfscateraars groeien weer. Succesvolle concepten richten zich duidelijk op doelgroepen en ontwikkelen moderne food-concepten op locaties waar het prettig is om te verblijven, werken en vergaderen.

Bestedingen aan food op locatie of onderweg nemen toe

In 2017 verwacht FoodService Instituut Nederland (FSIN) dat bij tankshops, bedrijfsrestaurants en op het station de gezamenlijke omzet met gemiddeld drie procent stijgt naar 2,71 miljard euro. Uit consumentenonderzoek door marktonderzoeksbureau GfK en ABN AMRO, samengebracht in het rapport ‘Consumptie op kantoor en onderweg: een groeimarkt voor voedingsmiddelenfabrikanten’, blijkt dat er bij de verkoop van producten binnen deze kanalen meer groei te behalen valt, ook voor de consument en de leverancier. De bezoeker beoordeelt de frequentie van nieuwe producten in het bedrijfsrestaurant met rapportcijfer 6,4. Ook verwacht de bezoeker betere communicatie over de inhoud, zoals calorieën en vet, van versbereide producten. Dit beoordelen zij met een 6,3 in het bedrijfsrestaurant en ze geven tankshops het cijfer 6,6. Bezoekers van tankshops hebben gemiddeld 4,26 euro over voor een ontbijt, 6,46 euro voor een lunch en 9,76 euro voor een avondmaaltijd. De onderzoekers benadrukken dat een betere samenwerking met leveranciers nodig is voor een aansprekend en sneller wisselend aanbod, bijvoorbeeld ook voor ontwikkeling van apps waarmee de bezoeker alvast iets kan bestellen of een aanbieding krijgt. Want snelle service, gemak en aantrekkelijke promoties vindt de bezoeker belangrijk.

Bedrijfscatering, pompstations en stations veranderen in verblijfslocatie

Succesvolle concepten richten zich duidelijk op doelgroepen en ontwikkelen moderne food-concepten op locaties waar het prettig is om te verblijven, werken en vergaderen. De bedrijfscatering verandert zo steeds meer van puur exploitatie van locaties om te eten naar een verblijfslocatie waar beleving en gastvrijheid centraal staan. Dit is ook om externe bezoekers te trekken, zoals zzp'ers. Bovendien worden er stappen gezet op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Maar liefst 49 procent van de bezoekers vindt dat het assortiment gezonde producten in het bedrijfsrestaurant het afgelopen jaar is toegenomen. Ook bij tankshops doen nieuwe concepten hun intrede, met een uitgebreid food-aanbod, WiFi-verbindingen, schone wc's en ruime parkeergelegenheid. De pompbediende wordt steeds meer een gastvrouw of -heer die ook producten bereidt. Op treinstations breidt het food-aanbod zich eveneens uit met on-the-go producten en maaltijden. De aankopen worden geconsumeerd op het perron (36%), in de trein (34%) of in een eet- of drinkgelegenheid op het station (18%).

Leveranciers kunnen meer ‘denken als een kok’

Locaties zonder horeca-achtergrond, zoals tankshops, hebben behoefte aan ondersteuning en advies van leveranciers, bijvoorbeeld over de presentatie van producten, productinformatie en inzicht in consumententrends. “Fabrikanten en leveranciers kunnen hierop inspelen door ‘te denken als een kok’: door menusuggesties aan te bieden, door informatie over de herkomst van producten te geven en door de maximale inzet van producten om verspilling tegen te gaan en kosten te reduceren. Zoals broodproducten die je op verschillende momenten kunt inzetten: ‘s ochtends als onderdeel van het ontbijt en ‘s middags als lunchpizza uit de oven”, vertelt Rob Morren, sectorbankier food bij ABN AMRO. “Flexibiliteit en snelheid vragen ook om investeringen in moderne productielijnen en digitalisering. Dit zorgt voor een meer efficiënte aansturing van de productie om snel tussen klantspecificaties te schakelen Het aannemen van meer personeel met achtergrond in de horecasector moet ook de samenwerking met afnemers versterken.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ABN AMRO.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie