Naar inhoud

Nederlanders doen merendeel online aankopen inmiddels mobiel

De personal computer begint steeds meer terrein te verliezen bij online aankopen. Consumenten doen in toenemende mate hun inkopen bij webshops via een tablet en – vooral – een smartphone. In de regio Azië-Pacific was mobiel in het derde kwartaal van 2018 al goed voor meer dan de helft van alle digitale transacties (52%). In Europa groeide het mobiele aandeel door naar gemiddeld 43 procent. Nederland is in Europa en wereldwijd een van de voorlopers in mobiel shoppen. In dit land was mobiel het derde kwartaal van vorig jaar goed voor 53 procent van de online aankopen.

De trendsetters in mobiele transacties

Dat valt op te maken uit de ‘Global Commerce Review – EMEA, Q3’ van Criteo een advertentieplatform voor het open internet. Voor dit rapport zijn gegevens over het browsegedrag en de aankoopdata van meer dan 5.000 retailers in meer dan 80 landen geanalyseerd. Uit de resultaten komt naar voren dat Noord-Europa en Japan de trendsetters zijn in mobiele transacties. Zweden en Noorwegen zijn koploper met een mobiel aandeel van respectievelijk 60 procent en 57 procent. Nederland volgt als vijfde met 53 procent mobiele transacties in het derde kwartaal, waar dat aandeel flink is toegenomen. Een jaar eerder was mobiel nog goed voor minder dan de helft van de digitale aankopen: 47 procent in het derde kwartaal van 2017. Verder valt op dat in Nederland, maar ook in de andere onderzochte landen, de smartphone sterk terrein wint ten opzichte van de tablet.

Een mobiele revolutie in online retail

“Er is onmiskenbaar een mobiele revolutie aan de gang in online retail”, zegt Pepijn Breijder, managing director Benelux & Nordics bij Criteo. “Al langer zien we het aandeel van de pc teruglopen, maar nu wordt die ontwikkeling steeds scherper. In de APAC-regio als geheel zijn mobiele transacties in de meerderheid, net als in Noord-Europa. In Nederland zie je dat de pc 13 procent aandeel verliest ten gunste van mobiel, maar dat dat vooral te danken is aan de opkomst van het shoppen met de smartphone. Vergeleken met het derde kwartaal van 2017 nemen de transacties via een tablet met 17 procent af. Shopping-apps zijn daarbij erg belangrijk voor de conversie, zo blijkt ook uit ons onderzoek. Een mobiele app leidt in Europa tot een ruim 3 keer zo hoge conversie als een mobiele website: 5 procent versus 17 procent. Wat daarnaast duidelijk wordt, is dat een omnichannel-aanpak tot een betere en langduriger band met de klant leidt.”

Meer opvallende onderzoeksresultaten

Meer opvallende onderzoeksresultaten uit het derde kwartaal van 2018 zijn:

  • Op werelddeelniveau is de APAC-regio leider in mobiele transacties met 52 procent. Het Midden-Oosten en Afrika volgen 47 procent. In Europa is dat 43 procent, in Latijns-Amerika 43 procent en in Noord-Amerika 40 procent.
  • Op landenniveau is Zweden koploper mobiele transacties met 60 procent. Dan volgt Noorwegen met 57 procent. In Japen is dat 57 procent, in het Verenigd Koninkrijk 54 procent, in Nederland 53 procent, in Denemarken 52 procent en in Zuid-Korea 51 procent.
  • In Nederland is het mobiele aandeel in een jaar gestegen van 47 kwartaal in het derde kwartaal van 2017 naar ruim 53 procent in datzelfde kwartaal in 2018. Dat percentage is onderverdeeld in 40,6 procent voor de smartphone en 12,6 procent voor de tablet.
  • Rusland heeft van de onderzochte landen het laagste percentage mobiele transacties (31%).
  • Shopping-apps leiden tot een hogere conversie vergeleken met websites. De conversie op een mobiele website is 5 procent, op een desktop 12 procent en in een app 17 procent.
  • Omnichannel-retailers die fysieke en online verkoop combineren, beschikken over 4 keer meer bruikbare verkoopdata dan single-channel-retailers.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ op CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie