Naar inhoud

Nederlanders ergeren zich aan hamsteraars in de supermarkten

Het coronavirus heeft Nederland op dit moment in de houdgreep. Consumenten zien dit onder andere terug in de supermarkt. Hoe ervaren zij nu het doen van hun dagelijkse boodschappen? Welk effect heeft de oproep gehad om niet te hamsteren op het consumentengedrag? En waar letten ze nu op tijdens het aankopen van food en non-food voor hun huishouding en hun huis, waar ze momenteel het grootste deel van hun tijd doorbrengen?

Het zijn vragen die ook leven bij de medewerkers van marktonderzoeksbureau DirectResearch. Daarom hebben zij een onderzoek uitgevoerd onder 400 Nederlanders uit hun consumentenpanel.

Hamsteren

Allereerst dat hamsteren, want er wordt massaal opgeroepen om dat juist niet te doen. Maar in de praktijk zijn toch lege schappen zichtbaar. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat driekwart van de Nederlandse consumenten zich ergert aan mensen die nu extra boodschappen doen. Toch heeft een kwart zelf meer producten ingeslagen dan zij normaal gesproken doen, met als voornaamste reden ervoor te zorgen dat zij de komende periode binnen kunnen blijven. Daarnaast heeft meer dan een kwart boodschappen ingeslagen vanwege de lege schappen die zij hebben gezien in de supermarkt. Het heeft er dus alle schijn van dat andermans hamstergedrag aanzet tot hamsteren.

Beschikbaarheid

Hoewel uit conceptanalyses en producttesten regelmatig naar voren komt dat de prijs of het merk belangrijke aspecten zijn in een supermarkt, geeft meer dan de helft van de Nederlanders nu aan bij de aankoop van de boodschappen alleen te letten op de beschikbaarheid van producten. Onder de groep die wel nog let op producteigenschappen, is een lange houdbaarheid het belangrijkst, gevolgd door de versheid van de producten. Ondanks de gevolgen van het coronavirus verwachten Nederlandse consumenten de komende periode blijvend gezond te kunnen eten. Een derde verwacht dat dit wel minder gevarieerd is.

Angst

Onder Nederlandse consumenten bestaat momenteel ook angst om naar de supermarkt te gaan. Echter, om gezond en gevarieerd te kunnen eten, moeten veelal wel naar een fysieke winkel. Drie op de tien Nederlanders voelen zich door het coronavirus niet gerust om dat te doen. Hopelijk kunnen de onlangs aangescherpte regels voor het bezoeken van supermarkten dit gevoel verminderen. Dat is een zaak waar Nederland collectief aan kan bijdragen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie