Naar inhoud

Nederlanders gaan in de herfst al van start met kerstshoppen

De kerstkriebels zijn al vroeg voelbaar bij winkelend Nederland. Ruim een vijfde van de Nederlandse shoppers (21%) geeft aan in het begin van de herfst al te starten met shoppen voor kerst. De inkopen voor de feestdagen doet men graag vanuit het comfort van het eigen huis: 47 procent van de shoppers koopt artikelen of cadeaus voor de feestdagen online – vrouwen (49%) doen dit iets vaker dan mannen (45%). Ook voor Sinterklaas laten de consumenten zich online bedienen: 23 procent winkelt de complete surprise via webshops bij elkaar.

Online shoppen voor Sinterklaas en Kerstmis

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 consumenten in Nederland dat is uitgevoerd in de opdracht van Klarna, een leverancier van betaaloplossingen voor webshops. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘ Snelcursus: van webwinkelier tot hulpsinterklaas in 11 tips’. In de publicatie staan ook praktische tips voor webwinkeliers over hoe zij het beste op mogelijkheden van deze periode in kunnen spelen.

Cadeaukoopjes scoren tijdens de shopfeestdagen

Veel consumenten grijpen de in populariteit groeiende shopfeestdagen – Singles Day op 11 november, Black Friday op 23 november en Cyber Monday op 26 november – aan om inkopen voor de feestdagen te doen. Uit het onderzoek blijkt dat een derde (31%) van de Nederlandse consumenten wacht met het doen van een aankoop tot de verkoopacties op Black Friday, Cyber Monday en Singles Day starten. Op deze dagen lopen de emoties vervolgens hoog op: 14 procent van de Nederlandse consumenten is bereid iemand te duwen om het allerlaatste item te grijpen tijdens een actie op Black Friday. Mannen zijn hier veel sneller toe bereid (19%) dan vrouwen (9%).

Concurrerende aanbiedingen verhogen de conversie

“Het einde van het jaar is een prijzige periode voor veel Nederlanders – met alle feestdagen en diners die op de planning staan”, vertelt Wilko Klaassen, general manager België, Nederland & Frankrijk bij Klarna. “Om die reden worden de cadeaus en andere feestbenodigdheden al in grote getalen geshopt op Singles Day, Black Friday en Cyber Monday. Webshops bieden een rustiger alternatief voor de hectische fysieke winkels op deze dagen. Om de conversie te verhogen in deze periode is het voor webwinkeliers van belang dat zij op scherp staan. Zorg bijvoorbeeld voor een aantal concurrerende aanbiedingen om consumenten naar de website te lokken.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Klarna.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie