Naar inhoud

Nederlanders geven de voorkeur aan pakketbezorgingen overdag

In toenemende mate wordt de bezorging in de e-commerce-sector – the last mile – dé onderscheidende factor. Daarbij gaat het vooral om het inspelen op de behoeften en wensen van de klanten en potentiële klanten. Opvallend is dat de Nederlandse consumenten de voorkeur geven aan het overdag laten thuisbezorgen van pakketjes. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) prefereert de bezorging van de pakketjes bij de eigen woning tijdens de uren die gelden als de reguliere werkuren.

Dat kun je opmaken uit het ‘Ecommerce Report: The Netherlands 2019’ van belangenvereniging Ecommerce Foundation. Het rapport is in samenwerking met IT-dienstverlener SAP Customer Experience opgesteld.

Voorkeur voor thuisbezorging

Nog eens nagenoeg een kwart (24%) van Nederlandse consumenten geeft de voorkeur aan thuisbezorging tijdens de avonduren. In nieuwsgierige collega’s hebben niet veel Nederlanders zin. Slechts 2 procent geeft aan dat men een pakket het liefst op kantoor ontvangt. Een deel haalt de items liever op bij een distributiepunt (9%) en 15 procent vist het bestelde artikel met alle liefde uit de brievenbus.

Haastige spoed is meestal goed

Consumenten wachten daarnaast liever niet te lang op een pakketje. De helft van de Nederlanders geeft aan een pakket binnen drie tot vijf dagen te willen ontvangen. 34 procent van de bevolking heeft nog minder geduld en vindt dat het niet langer dan één à twee dagen mag duren. Slechts 11 procent is wat coulanter en gunt de bezorger zes of meer dagen. Wanneer mensen online aan het shoppen zijn, kan de snelheid van bezorgen invloed hebben op de keuze voor een webshop. Voor 23 procent van de Nederlandse consumenten is dit de reden om voor een webshop te kiezen.

Het belang van de verzending

“Uit onderzoek blijkt keer op keer hoe belangrijk de verzending voor consumenten is”, duidt Shana Snellen, marketingmanager Benelux bij SAP Customer Experience. “Ze willen niet te lang wachten op een pakket en de verzendkosten mogen niet onverwacht hoog zijn. Ze verwachten door een webshop ontzorgd te worden. Het bezorgbeleid is onlosmakelijk verbonden met de service van een bedrijf. Als je de klant op nummer één wil zetten, moet ook dit tiptop in orde zijn.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie