Naar inhoud

Nederlanders hebben minder fun bij het shoppen door COVID-19

Terwijl de COVID-19-pandemie de wereld steeds meer in haar greep heeft, mag de verspreiding van het coronavirus in Nederland momenteel controleerbaar worden genoemd. Meer dan twee derde (69%) van de consumenten wereldwijd (69%) blijft zich dan ook zorgen maken over de pandemie en zijn fysieke welzijn. In Nederland is dat met 55 procent aanzienlijk minder. Toch gaat het dan nog steeds over meer dan de helft van de Nederlandse consumenten. Ze durven bovendien nog niet te consumeren zoals ze dat gewend waren, hetgeen een grote rem zet op het economisch herstel.

Dit kun je opmaken uit de ‘COVID-19 Barometer – The Netherlands Wave 6 – Consumer Evolution and Brand Implications’ van marktonderzoeksbureau Kantar.

Impact van COVID-19

46 procent van de mensen wereldwijd – tegen 34 procent van de Nederlanders – zegt te denken dat het nog wel even duurt voordat men het oude consumentengedrag weer vertoont. Zij zijn namelijk nog te bezorgd over hun eigen veiligheid en die van hun dierbaren. Slechts een kwart van de consumenten wereldwijd geeft aan weer meteen op de oude manier te willen winkelen, zodra de voorzorgsmaatregelen worden opgeheven. In Nederland is dat 36 procent.

Consumentengedrag

De belangrijkste reden voor Nederlanders om niet weer op korte termijn te willen shoppen voor bijvoorbeeld kleding en modeaccessoires is overigens dat ze geld willen besparen (28%). Er is in Nederland behoorlijk wat ruimte voor merken om optimistisch en onconventioneel te zijn. Hierin verschilt dit land echt van andere landen. De manier waarop Nederlanders winkelen is wel drastisch veranderd vanwege de COVID-maatregelen.

Minder fun bij shopping

Voor sommigen bestaat funshopping even niet meer, omdat winkelen op dit moment juist gevoelens van irritatie en ongemak oproepen. Negatieve winkelervaringen – zoals mensen die geen afstand houden – zorgen dat veel Nederlandse consumenten het shoppen uitstellen, er alleen op pad gaan voor echt noodzakelijke producten of hun heil vaker zoeken in onlineshopping. Dit blijkt uit de aanvullende studie met een chatbot die Kantar in Nederland parallel aan de zesde update van de ‘COVID-19 Barometer’ heeft uitgevoerd.

In Nederland zijn consumenten over het algemeen onbezorgder dan elders in de wereld, maar sommige consumenten zijn wél heel bezorgd.

Consumentensegmenten

In het onderzoek zijn zes verschillende consumentensegmenten geïdentificeerd die elk zo hun eigen benaderingswijze nodig hebben. Deze ‘Coronavirus Tribes’ zijn ingedeeld naar verschillen in onder andere de mate waarin een consument zich zorgen maakt over de pandemie, al dan niet de overheidsregels naleeft en hoeveel vertrouwen hij in de overheid heeft.

Deze zes consumentensegmenten worden onderscheiden:

  1. Ostriches – 12 procent van de consumenten wereldwijd en 16 procent van de Nederlanders: “Ik snap die ophef rondom het coronavirus gewoonweg niet. En het kan me ook niet zoveel schelen.”
  2. Que Seras – 22 procent van de consumenten wereldwijd en 32 procent van de Nederlanders: “Whatever will be, will be... – Ik denk dat al die coronaregels een beetje overdreven zijn.”
  3. Hibernators – 12 procent van de consumenten wereldwijd en 18 procent van de Nederlanders: “Ik accepteer de situatie zoals die is en hoef er niet telkens nieuwsupdates over te ontvangen.”
  4. Good Citizens – 22 procent van de consumenten wereldwijd en 16 procent van de Nederland: “Ik wil geïnformeerd worden over de situatie omtrent het coronavirus en vind dat we ons allemaal aan de overheidsmaatregelen moeten houden.”
  5. Distressed Dreamers – 18 procent van de consumenten wereldwijd en 13 procent van de Nederlanders: “Ik maak me echt zorgen over mijn gezondheid en mijn financiële situatie, maar heb er vertrouwen in dat het allemaal weer beter wordt.”
  6. Precarious Worriers – 13 procent van de consumenten wereldwijd en 4 procent van de Nederlanders: “Ik vind het coronavirus heel erg eng en ik zou willen dat de overheid meer deed.”

Beeld in Nederland

In Nederland zijn opvallend veel Que Seras en opvallend weinig Precarious Worriers. Wel zien we grote verschillen tussen generaties. In Nederland is binnen generatie Z – in het onderzoek de leeftijdscategorie van 18 tot en met 24 jaar – een relatief grote groep Que Seras (37%) te zien en betrekkelijk veel millennials vinden de ophef rondom het coronavirus maar een beetje overdreven – en behoren dus tot de Ostriches.

Effectieve strategieën

Ook tussen mannen en vrouwen zijn grote verschillen zichtbaar. In Nederland bestaat de groep Hibernators bijvoorbeeld voor 60 procent uit vrouwen en de groep Ostriches juist voor 63 procent uit mannen. Het zijn dus vooral mannen en millennials die zich als een struisvogel gedragen. Met deze segmenten wordt het voor merken veel gemakkelijker effectieve strategieën te ontwikkelen. Dit geldt niet alleen op het gebied van consumer experience, marketing en reclame, maar ook op het gebied van innovatie.

Consumenten passen hun plannen aan door de COVID-19-pandemie.

Aanpassing plannen

Als gevolg van de coronacrisis hebben consumenten hun plannen aangepast. Dat heeft verschillende gevolgen voor verschillende branches. De ene branche herstelt waarschijnlijk een stuk sneller dan de andere branches.

  • Nederlanders zijn op korte termijn nog niet van plan in het buitenland op vakantie de gaan. Slechts 10 procent wil dit zo snel mogelijk. Ze doen dit vooral niet omdat het onveilig voelt voor henzelf (26%), maar ook omdat ze het onverantwoordelijk vinden (17%). Wel geeft 45 procent van de Nederlanders aan binnen zes maanden wel weer naar het buitenland te willen reizen – mits er geen beperkende maatregelen meer gelden vanuit de overheid.
  • Door de onzekerheid over binnenlandse en buitenlandse reismogelijkheden geeft 31 procent van mensen wereldwijd en 26,5 procent van de Nederlanders aan deze zomer een staycation te houden. Branches die op deze trend kunnen inspelen, zijn uiteraard in het voordeel.
  • Veel Nederlanders willen nog niet op korte termijn terug naar kantoor. Van deze grote groep wil 32 procent nog niet op kantoor werken om veiligheidsredenen en 26 procent omdat een beter alternatief is gevonden. Daarin is Nederland uniek. Wereldwijd geeft slechts 10 procent aan een beter alternatief te hebben gevonden voor werken op kantoor.

Complexiteit marketing

“Hoewel de meeste lockdown-restricties in Nederland zijn opgeheven en consumenten langzaamaan weer verschillende activiteiten ontplooien, blijft een grote groep Nederlanders angstig”, stelt Maron van der Krieken, client consultant & team manager bij Kantar. “Het opheffen van veel van de maatregelen heeft het werk voor marketeers er dan ook niet gemakkelijker op gemaakt. Het is er juist eerder complexer door geworden. De verschillen in hoe consumenten – financieel – zijn geraakt worden zichtbaarder en mensen lijken ook meer ruimte te nemen voor een eigen interpretatie van de resterende restricties.”

Invulling merkbeleving

“Deze verschillen tussen consumenten zorgen er ook voor dat ze andere dingen van merken willen, verschillend reageren op – COVID-gerelateerde – reclame, een andere consumer journey doorlopen en als medewerker hebben ze andere verwachtingen van hun werkgever en werkplek. Als merken begrijpen hoe de ‘Coronavirus Tribes’ verdeeld zijn binnen hun markt, doelgroep of workforce, vergroten ze hun kansen om sterker uit deze crisis te komen. Nieuwsgierig tot welk consumentensegment jij behoort? Vul dan onze korte vragenlijst in.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en kun je analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie