Naar inhoud

Nederlanders in groten getale actief op zoek een nieuwe baan

Het aanhoudende gunstige economische klimaat zorgt dat een toenemend aantal Nederlanders in 2019 op zoek gaat naar een nieuwe baan. Dat het vinden van een nieuwe baan bij veel Nederlanders op de lijst met goede voornemens staat, blijkt uit de forse stijging van het aantal sollicitaties in januari 2019. In die maand is een stijging van 18 procent zichtbaar geweest ten opzichte van december 2018.

Tijd voor verandering

Die constatering door recruitmentorganisatie Hays. Ook vorig jaar was januari een piekmaand. Het aantal sollicitaties is dit jaar echter 13 procent hoger geweest dan in januari 2018. Hieruit kun je afleiden dat meer mensen wisselen van baan in deze toch al krappe arbeidsmarkt. In een wereldwijde enquête van het wervings- en selectiebureau onder 4.500 mensen geven werkenden als voornaamste reden om te wisselen van baan dat het tijd is voor verandering (40%). Daarnaast zorgt het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden op de huidige werkplek dat mensen verder kijken (19%).

WhatsApp als vacaturekanaal

Nederlanders die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan zeggen wel overgehaald te kunnen worden door vacatures die een hoger salaris of betere trainings- en carrièremogelijkheden bieden. Een recente rondvraag leert dat WhatsApp een populair kanaal wordt voor het ontvangen van vacatures. Op de vraag of zij het interessant vinden om de nieuwste vacatures via WhatsApp te ontvangen antwoordt een derde van de respondenten ‘Ja’. Toch blijft e-mail het voorkeurskanaal. 51 procent ontvangt vacature-alerts liever via e-mail.

Traditionele mindset aanpassen

“Het vinden van een nieuwe baan stond al langer op de lijstjes met goede voornemens”, stelt Melanie Kool, managing director bij Hays Nederland. “Dat er nu sprake is van een forse toename zegt iets over de huidige arbeidsmarkt. De tijd dat mensen hun hele carrière voor één werkgever werkten is voorbij. Werkgevers die willen inspelen op de flexibele en enigszins onvoorspelbare route moeten hun traditionele mindset aanpassen. Om talent langer vast te houden kunnen ze bijvoorbeeld investeren in omscholing en bijscholing. Op deze manier komen werkgevers tegemoet aan de behoefte van werknemers om nieuwe interessegebieden te verkennen en kunnen ze langer profiteren van de ervaring en expertise die al in huis is.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie