Naar inhoud

Nederlanders kiezen steeds meer voor duurzame spijkerbroeken

De kledingindustrie is de op een na meest vervuilende industrie ter wereld. Mede dankzij de veelbekeken documentaires over de negatieve impact van kledingproductie op het milieu, zoals ‘The True Cost’ en ‘RiverBlue’, neemt het bewustzijn over de duurzaamheid van kleding en jeans onder Nederlandse consumenten sterk toe. Dit blijkt ook uit de vraag naar duurzame jeans In Nederland. In de afgelopen tien jaar is deze vraag verdrievoudigd.

Nederlandse consumenten kiezen steeds vaker voor jeans die duurzaam zijn geproduceerd. Dit leert een onderzoek van beslist.nl, waaruit blijkt dat tegenwoordig 312 procent vaker wordt gezocht naar duurzame jeansmerken dan tien jaar geleden. Ook kiezen Nederlanders er in toenemende mate voor om kapotte kleding te repareren. De analyse is uitgevoerd op basis van gecombineerde data van Google Trends en eigen data van het e-commerce-platform. Tevens is via de Kamer van Koophandel geïnventariseerd waar in Nederland naaiateliers zijn gevestigd.

Duurzame jeans een trend

Niet vreemd is het dan ook dat jeansmerken die zich specifiek op de duurzaamheid productie richten de wind in de rug hebben. Zo is de interesse in jeans van duurzame jeansmerken Kings of Indigo en het Nederlandse MUD Jeans in de afgelopen tien jaar met respectievelijk 267 procent en 110 procent gegroeid.

The Jeans Redesign

Duurzame jeansmerken, waaronder het Nederlandse MUD Jeans, hebben samengewerkt aan de The Jeans Redesign. Merken die dit keurmerk gebruiken, voldoen aan deze voorwaarden:

  • Jeans moeten geproduceerd worden van celstoffen die via organische, regeneratieve of transitionele landbouw zijn ontwikkeld.
  • Er mag geen gebruik worden gemaakt van schadelijke chemicaliën, elektrodepositie, steenwassing, zandstraling of kaliumpermanganaat.
  • Jeans moeten een minimaal gewichtsaandeel van 98 procent natuurlijke celstoffen hebben.
  • Het aantal metalen klinknagels moet tot een minimum worden beperkt en ook andere toegevoegde materialen of elementen moeten eenvoudig te verwijderen zijn.
  • Een spijkerbroek moet minimaal 30 wasbeurten kunnen weerstaan, voordat dit ten koste gaat van de kwaliteit.
  • De jeans moeten een label hebben met duidelijke wasvoorschriften en onderhoudstips.
  • Informatie over hoe aan deze richtlijnen wordt voldaan, moet eenvoudig inzichtelijk zijn.
  • Alle richtlijnen en het productieproces worden jaarlijks gecontroleerd.


Kleding wordt ook vaker gerepareerd

Nederlanders doen ook meer moeite om hun versleten of kapotte kleding te repareren. In de afgelopen 10 jaar is het aantal Nederlanders dat op zoek is naar een kledingmaker met 250 procent gestegen. Om reparaties – ook van kleding – verder onder de aandacht te brengen, heeft Stichting Ideële Reclame (SIRE) begin september 2019 de campagne ‘Waardeer het. Repareer het’ gelanceerd. Daarin worden Nederlanders opgeroepen hun kapotte spullen en kleding een tweede leven te geven door deze te maken of te laten maken.

Meer informatie over dit onderzoek vind je op website van beslist.nl.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie