Naar inhoud

Nederlanders kopen steeds vaker bij buitenlandse webwinkels

Ieder jaar shopt de Nederlander gemiddeld genomen meer bij buitenlandse webshops. Zo heeft in 2018 9 procent van de Nederlandse consumenten zijn online aankopen louter en alleen bij webshops over de grens gedaan. Nog eens 40 procent heeft zowel gebruik gemaakt van webshops in Nederland als in het buitenland. In 2016 was dit respectievelijk 7 en 32 procent. Het aantal mensen dat alleen in Nederland online winkelt, is in die periode gedaald van 63 naar 51 procent.

Dat kun je opmaken uit het ‘Ecommerce Report: The Netherlands 2019’ van belangenvereniging Ecommerce Foundation. Het rapport is in samenwerking met IT-dienstverlener SAP Customer Experience opgesteld.

Cross-border winkelen

Wanneer Nederlanders in het buitenland winkelen, gaan ze meestal voor Chinese webshops. 45 procent van de buitenlandse aankopen komt daarvandaan. Ook vanuit Frankrijk (26%) en het Verenigd Koninkrijk (21%) komen regelmatig pakjes in Nederland aan. Toch blijkt niet iedereen happig op het online winkelen in Azië. Een derde van de Nederlanders vertrouwt de kwaliteit van de producten namelijk niet. Daarnaast vindt 32 procent het gemakkelijker om via een Nederlandse webshop te bestellen en is een kwart bang dat het pakketje niet op de plaats van bestemming komt.

Azië vooralsnog favoriet

Opvallend is dat er niet veel aankopen vanuit de Verenigde Staten van Amerika komen. 72 procent van de Nederlanders heeft hier nog nooit iets gekocht en slechts 4 procent shopt regelmatig bij webshops in de VS. Gemiddeld genomen zijn Europa en Azië ongeveer even populair. Het percentage dat regelmatig in Azië shopt, ligt echter wel 7 procentpunten hoger dan in Europa.

Onderscheid door klantbeleving

Shana Snellen, marketingmanager Benelux bij SAP Customer Experience, ziet in deze verschuiving een kans voor retailers: “Het wordt steeds gemakkelijker en goedkoper om in het buitenland items te bestellen. Dit kan in eerste instantie klinken als een uitdaging voor Nederlandse retailers, maar ik hoop dat ze dit juist als kans zien. Grote spelers in Nederland onderscheiden zich door de goede service die ze bieden. Door nu in te zetten op een optimale en persoonlijke customer experience, zien consumenten de waarde van jouw organisatie in. Als jij je weet te onderscheiden op servicegebied, hoef je niet bang te zijn dat je klanten verliest aan Chinese webshops.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie