Naar inhoud

Nederlanders loyaal richting lokale horeca tijdens Kerstmis

Het mag duidelijk zijn dat expats in Nederland dit jaar de ware betekenis van ‘Eenzame kerst’ van André Hazes ervaren. Ook voor de rest van de inwoners van dit land worden de laatste dagen van dit beladen jaar geen grootschalig festijn. Door de COVID-19-pandemie worden de feestdagen in 2020 in vele opzichten anders dan in voorgaande jaren. Tijdens de viering van Kerstmis tonen Nederlanders zich echter wel solidair met de horeca, een sector die ongekend hard is getroffen door de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen.


Steun horecasector

Hoewel namelijk het merendeel van de Nederlanders nog steeds het liefste zelf in de keuken staat voor de bereiding van een royaal kerstdiner, overweegt een op de drie van hen om die uitgebreide maaltijd dit jaar online te bestellen. Bij die keuze worden lokale ondernemingen zeker niet vergeten. In de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar is zelfs 48 procent van plan het diner tijdens de kerstdagen te laten bezorgen. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlandse consumenten, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau iVOX in opdracht van maaltijdbezorgdienst Thuisbezorgd.nl.

Bezorging kerstdiner

Waar het voorheen not done was om niet zelf uren in de keuken te zwoegen om het perfecte kerstdiner te serveren, hebben Nederlanders dit jaar andere plannen voor de invulling van het kerstmenu. In plaats van zelf in de keuken te staan of een horecaetablissement te bezoeken, overweegt maar liefst 33 procent om eten te bestellen tijdens de komende feestdagen. De kans is groot dat restaurants in de groeiende behoefte voorzien, want steeds meer gastronomische ondernemingen stappen over naar de bezorging van hun maaltijden.

Lokale restaurants

De populariteit van het online bestellen van maaltijden tijdens de feestdagen komt grotendeels ten goede aan lokale ondernemers. Ruim 65 procent van de Nederlanders bestelt op dit moment het liefste bij restaurants in zijn directe omgeving. Tegelijkertijd blijkt uit data van Thuisbezorgd.nl dat het online bestellen rond de kerstdagen al langer in de lift zit. In de afgelopen drie jaar is het aantal bestellingen tijdens die feestdagen met 30 procent toegenomen. Daarbij zijn de dag na Kerstmis en nieuwjaarsdag al veel langer vaste prik voor veel Nederlandse consumenten, die zichzelf op die dagen het liefst trakteren op guilty pleasures. Maar liefst acht of de tien Nederlanders beweren bijvoorbeeld op de eerste dag van het nieuwe jaar online eten te bestellen.

Foto: Thuisbezorgd.nl

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie