Naar inhoud

Nederlanders loyaler aan de lokale winkeliers sinds lockdown

Nederlanders gaan bewust vaker naar lokale bakkerijen, groentewinkels en restaurants sinds de intelligente lockdown in verband met COVID-19. Deze trend houdt ook aan na de versoepelingen van de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. 53 procent van de Nederlandse consumenten winkelt tegenwoordig bij lokale ondernemers om hen te ondersteunen en 42 procent heeft door de coronacrisis een groter gemeenschapsgevoel gekregen.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 10.000 volwassenen in 16 landen – waaronder 1.000 Nederlanders – dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Fly Research in opdracht van betaaltechnologiebedrijf Mastercard.

Loyaler aan lokale retailers

Meer dan de helft (53%) van de Nederlandse shoppers (53%) zegt sinds de intelligente lockdown bewust geld uit te geven in lokale winkels om de gemeenschap te ondersteunen en een kwart (24%) geeft aan nieuwe winkels in zijn buurt te hebben ontdekt. Maar liefst 60 procent zegt daarnaast van plan te zijn lokaal te blijven winkelen, zelfs als alle maatregelen in verband met het coronavirus zijn opgeheven.

Vergroting van gemeenschapsgevoel

Bijna de helft van de Nederlanders (48%) geeft aan zich de afgelopen maanden bewuster te zijn geworden van mensen in nood en 42 procent zegt een groter gemeenschapsgevoel te hebben gekregen. Dit uit zich ook in het vaker groeten van de buren (23%) en het bij naam kennen van lokale winkeliers (22%).

Meer waardering voor ondernemers

31 procent zegt zijn plaatselijke eetcafé te hebben gemist en nog eens 31 procent geeft aan in de toekomst meer lokaal te willen eten en drinken om de plaatselijke horeca te helpen herstellen. Andere lokale ondernemingen die naar verwachting een opleving na de intelligente lockdown meemaken, zijn onder meer kappers. Meer dan de helft van de Nederlanders (52%) geeft aan liever naar een plaatselijke kapper te gaan in plaats van zich te laten knippen door familie of vrienden of zelf aan de slag te gaan.

Verandering van winkelgedrag

“De omstandigheden waarin we ons momenteel bevinden, hebben onze manier van winkelen veranderd”, stelt Mark Barnett, president van Mastercard Europa. “Naast grote sprongen in online en contactloze uitgaven, wenden mensen zich ook meer tot de lokale gemeenschap. Lokale winkels spelen een belangrijke rol bij het leveren van producten en diensten en het stimuleren van de opleving van economieën. Daarnaast spelen ze ook een integrale en brede rol ter ondersteuning van de lokale bevolking en ter bevordering van het gemeenschapsgevoel. Deze moeilijke tijd in heel Europa zorgt hopelijk voor een blijvende lokale loyaliteit, nu het leven na de lockdown weer langzaamaan teruggaat naar normaal.”

Favoriete lokale ondernemingen

Dit is de top 10 van lokale winkels die Nederlanders sinds de intelligente lockdown vaker bezoeken:

  1. Bakkerijen
  2. Lokale restaurants
  3. Groentewinkels
  4. Bouwmarkten
  5. Slagers
  6. Kringloopwinkels
  7. Kappers
  8. Lokale cafés
  9. Kaaswinkels
  10. Kledingwinkels
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie