Naar inhoud

Nederlanders loyaler naar lokale bedrijven door coronacrisis

Geconfronteerd met een onzekere tijd door de COVID-19-pandemie hebben we allemaal enorme aanpassingen doorgevoerd in ons dagelijks leven. We doen dingen nu niet alleen slimmer, ook voelen we ons momenteel meer verbonden met onze lokale gemeenschap. Voor Nederlanders geldt specifiek dat een belangrijk keerpunt in hun koopgedrag is te zien – met name als het gaat om de solidariteit met lokale bedrijven.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 26.000 volwassenen in 13 Europese landen, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ipsos in opdracht van betalingsprovider PayPal. Aan inwoners van België, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden zijn vragen voorgelegd om te analyseren hoe mensen op dit moment winkelen, verkopen, geld schenken en doneren, hoe ze dat in de toekomst willen doen en welke uitdagingen ze onderweg tegen zijn gekomen gedurende drie periodes: voor, tijdens en na de lockdown.

Steun aan kleine en lokale bedrijven

Terwijl de loyaliteit aan grote merken tijdens de lockdown overeind is gebleven, zijn het de lokale kleine en middelgrote bedrijven waarvan de Nederlandse respondenten zeggen het belangrijk te vinden hen ondersteuning te bieden. 63 procent van de Nederlanders zegt vaker dan normaal bij kleine bedrijven te hebben gewinkeld tijdens de intelligente lockdown. Nederland staat met dit percentage aan kop in Europa. In bijvoorbeeld Duitsland zegt 57 procent vaker lokaal te shoppen en in België is dat 56 procent.

  • De oudere generatie hecht duidelijk het meeste belang aan het ondersteunen van lokale bedrijven.
  • 53 procent van de 65-plussers vindt dat ondersteuning van de lokale economie essentieel is om de crisis door te komen.
  • 52 procent zegt zich verantwoordelijk te voelen voor de ondersteuning van bedrijven in zijn regio.

Met het beëindigen van de lockdown lijkt deze steun voor de lokale economie en voor de lokale bedrijven niet te zijn gestopt. 51 procent van de Nederlandse respondenten heeft namelijk aangegeven ook na de lockdown vaker lokale en regionale producten te willen kopen, 16 procent geeft aan dit ook daadwerkelijk te doen.

Het doen van vrijwilligerswerk

De mate van solidariteit in Nederland is door de crisis significant toegenomen. Nederlanders blijken namelijk graag te willen bijdragen aan het economische herstel, onder andere door het doen van vrijwilligerswerk. Dat doen zij meer dan de meeste Europeanen. 41 procent van de Nederlanders doet vrijwilligerswerk, zowel voor familie en vrienden als voor kennissen, buren en zelfs onbekenden. Alleen in Ierland (44%), Polen (42%) en Portugal (42%) wordt meer vrijwilligerswerk gedaan.

De lockdown heeft ook geresulteerd in een toename in de donaties aan goede doelen via het online domein en ervoor gezorgd dat mensen zich na de crisis nog bewust blijven van de bijdrages die ze kunnen leveren.

  • 86 procent van de Nederlanders geeft de voorkeur aan onlinebetaalmethoden bij het doen van donaties aan bijvoorbeeld vrijwilligers, de gezondheidszorg of medisch onderzoek – een stijging van 21 procent ten opzichte van de periode voor de crisis.
  • 50 procent van de Nederlanders zegt na de crisis het doneren aan goede doelen te willen voortzetten, waarbij nog steeds de voorkeur wordt gegeven aan onlinebetaalmethoden (76%).

Voorkeuren voor nieuwe betaalmethodes

Door de lockdown geven zowel bedrijven als consumenten nu de voorkeur aan contactloze betalingen, waarmee zij de anderhalve-meter-maatregelen makkelijker kunnen volgen. De overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking heeft betalingen gedaan via mobiele of online platforms (85%). 28 procent heeft ervoor gekozen ervoor om onlinebetaalmethoden te gebruiken. 41 procent van de millennials geeft zelfs de voorkeur aan onlinebetalingsdiensten, tegenover 18 procent van de 55-plussers.

  • 62 procent van de respondenten is bereid om nieuwe betaalmethoden uit te proberen in zijn favoriete winkels.
  • 41 procent van de respondenten geeft de voorkeur aan contactloze betaalmethoden om het invoeren van zijn pincode te vermijden.

Ook digitale betaaldiensten zijn populair geweest tijdens de lockdown. Bijna 42 procent van de Nederlandse bevolking heeft aangegeven aan deze diensten te hebben gebruikt tijdens die periode en 24 procent heeft gebruikgemaakt van PayPal voor betalingen in de afgelopen maanden.

Daarnaast is niet iedereen het eens over het gebruiken van contant geld. 65 procent van de respondenten in Nederland is bereid om weer contant te betalen in winkels als de situatie verbetert, maar 35 procent blijft terughoudend.

Radicale verandering van het dagelijks leven

“We zijn geconfronteerd met een ongekende situatie die onze manier van leven radicaal heeft veranderd. Maar er komen ook positieve dingen uit voort, in de zin dat Nederlanders elkaar in deze onzekere tijden echt hebben gesteund. Niet alleen door anderen te helpen, maar ook door te kiezen voor lokale bedrijven en winkeliers”, stelt Joachim Goyvaerts, director Benelux & Ierland bij PayPal. “Nederlandse consumenten willen investeren in hun lokale gemeenschap, maar er is vraag naar nieuwe manieren van winkelen en betalen. Zo geeft een groot deel van de mensen de voorkeur aan veilige onlinebetaalmethoden, in plaats van betalen met contant geld of bankpassen.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en kun je analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie