Naar inhoud

Nederlanders maken zich grote zorgen om de platformeconomie

Nederlanders maken zich zorgen om de huidige platformeconomie waar consumenten en ondernemingen elkaar vinden op digitale platforms en zaken met elkaar doen. Nederlandse consumenten vinden dat een kleine groep grote platformbedrijven steeds meer grip krijgt op de Nederlandse samenleving en achter de schermen bepaalt hoe mensen met elkaar omgaan. Veel mensen vinden dat er op dit moment onvoldoende evenwicht is tussen enerzijds de belangen van de platforms en anderzijds de belangen van consumenten, werknemers, ondernemers en burgers.

Ervaring huidige platformeconomie

Dit blijkt uit een onderzoek naar de vraag hoe Nederlanders de huidige platformeconomie ervaren van accountants- en adviesorganisatie KPMG. Zo'n 60 procent van de Nederlandse consumenten vindt dat grote private platformbedrijven het openbare leven steeds meer beïnvloeden en bepalen hoe mensen met elkaar omgaan. Ruim 70 procent van de Nederlanders geeft aan zich zorgen te maken over de nadelen die de huidige platformeconomie met zich meebrengt.

Bescherming van rechten en privacy

“De bescherming van de rechten en de privacy van mensen in de platformeconomie blijft een belangrijk punt van zorg”, zegt Jochem Pasman, senior manager bij KPMG Digital Advisory. “Ondanks de recente invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming vindt bijna 60 procent van de Nederlanders nog altijd dat de privacy van consumenten in de platformeconomie onvoldoende gewaarborgd is. 1 op de 4 consumenten is van mening dat zijn gegevens bij platformbedrijven minder veilig zijn dan bij reguliere bedrijven.”

Toegankelijkheid groot voordeel

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders naast nadelen ook voordelen zien in de huidige platformeconomie. Afgezien van het feit dat bijna 40 procent van de consumenten de platformbedrijven verantwoordelijk houdt voor het feit dat de winkelier om de hoek is verdwenen, ziet 70 procent de verbeterde toegankelijkheid van producten en diensten als een belangrijk voordeel. 1 op de 3 Nederlandse consumenten geeft aan dat platforms het leven vooral gemakkelijker en overzichtelijker maken en dat de zoektocht naar producten en diensten veel gemakkelijker is geworden.

Aanbod van bruikbare diensten

Ruim 20 procent geeft vindt bovendien aan dat platformbedrijven bruikbare diensten aanbieden die niet eerder bestonden of relatief duur waren. Nederlanders blijken platforms met name in te zetten voor hun sociale contacten, het kopen en verkopen van producten en het boeken van een reis. Zo'n 10 procent geeft aan op geen enkele wijze gebruik te maken van online platforms. “De platformeconomie biedt dus veel voordelen, maar er zijn wel maatregelen nodig om de platformeconomie duurzaam, eerlijk en gezond te maken”, aldus Jochem Pasman. “Met name qua regelgeving en toezicht op het gebied van data en privacy.”

Liever Europees platformbedrijf

Bijna 70 procent van de Nederlanders verwacht dat de platformeconomie veel belangrijker gaat worden dan hij nu is. “Iets meer dan 60 procent vindt dan ook dat meer regelgeving en toezicht nodig is om de platformeconomie eerlijker en concurrerender te maken”, duidt Jochem Pasman. “Zo'n 60 procent geeft aan liever gebruik te maken van een Europees platformbedrijf dan van een Amerikaanse of een Chinese onderneming. Europese platforms bieden volgens Nederlanders een beter zicht op het gebruik van hun data en hebben meer aandacht voor de belangen van bijvoorbeeld lokale, kleinere ondernemingen.”

Gebruik van digitale platforms

“Nederlandse consumenten gebruiken platforms op dit moment voor een beperkt aantal categorieën, zoals retail, reizen, muziek, video en social”, stelt Jochem Pasman. “Toch behoren zij tot de voorlopers in het gebruik van digitale platforms. Hier liggen dan ook duidelijk kansen voor Nederlandse ondernemingen die zich afvragen hoe zij zich kunnen wapenen tegen the-winner-takes-all-platformspelers, zoals Amazon en Alibaba. Ook al blijft schaal bij platforms natuurlijk een factor van betekenis.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie