Naar inhoud

Nederlanders missen echt contact met vrienden en onbekenden

Door WhatsApp en social media is het makkelijker dan ooit om digitaal contact te maken, maar dat gaat ten koste van contact in de echte wereld. Bijna de helft van de Nederlanders ziet familie en vrienden namelijk minder dan voorgaande jaren door de overvloed aan digitale contactmogelijkheden. En hoewel ongeveer de helft graag vaker in contact zou komen met een onbekende, weten ze niet zo goed hoe ze dat moeten aanpakken.

Helpen contact te maken

Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van Perfetti Van Melle Benelux. De snoep- en kauwgomfabrikant wil een handje helpen met echt contact maken. In de nieuwe rollen van ‘Say Hello’ Mentos zitten daarom 14 leuke manieren om het ijs te breken. Van moonwalken tot een selfie maken.

Gesprek met een onbekende

Bijna de helft van de Nederlanders spreekt vrienden en familie vaker digitaal dan face-to-face. Een gesprek voeren met een onbekende is helemaal uitzonderlijk. Toch geeft ongeveer de helft aan dit juist wel te willen. Bijvoorbeeld een praatje maken tijdens het wachten bij de bushalte (46%), een gesprek aanknopen in een horecagelegenheid (58%) of een leuke conversatie voeren met iemand in een winkel (46%). Een meerderheid (60%) van de respondenten vindt het alleen moeilijk om een gesprek te beginnen met een onbekende en wacht liever af tot een ander het initiatief neemt.

Smartphone zit in de weg

Onze smartphones lijken vaak in de weg te zitten van echt contact. Hoewel men aangeeft het leuk te vinden om in contact te komen met een onbekende in de bus of trein, blijkt dat in de praktijk maar liefst 84 procent aan zijn telefoon gekluisterd zit. Toch kan het heel simpel zijn. Op de vraag hoe ze het gesprek met een onbekende zouden beginnen, antwoordt 78 procent ‘gewoon hallo zeggen’. Ook populair zijn ‘oogcontact maken en glimlachen’, zo geeft de helft van de Nederlanders aan. Of een praatje maken over het weer (38%). Alleen vraagt de meerderheid zich wel af hoe je dit nou op een leuke en originele manier aanpakt.

Interactie stimuleren

Speciaal voor situaties waarin mensen wel graag contact willen maken maar niet weten hoe, biedt het snoepmerk uitkomst. “We hebben 34 grappige en uitdagende contactmogelijkheden geplaatst op de dragees”, zegt Carla Smeets brandmanager Benelux van Mentos. “Van een selfie maken en een high-five geven tot samen een liedje zingen of moonwalken. In iedere rol zitten 14 snoepjes die je kan delen met wie je maar wilt. Zo willen we op een leuke, spontane manier het eerste contact met een onbekende of bekende stimuleren. Contact maken is eigenlijk heel makkelijk, kijk maar naar de manier waarop kinderen dat doen. De challenges zijn dan ook altijd een interactie tussen twee personen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie