Naar inhoud

Nederlanders negeren groente tijdens het ontbijt en de lunch

De totale verkochte hoeveelheid groente in de Nederlandse supermarkten – waar de meeste groente wordt verkocht – is in 2019 gestegen met 1,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Nu steeds meer consumenten een sterke focus hebben op gezondheid en er veel innovaties zichtbaar zijn op de groenteafdeling, is echter een grotere groei mogelijk. Die aanwas is noodzakelijk om Nederlanders voldoende groente – 250 gram per persoon per dag – te laten eten.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Meer groente bij ontbijt en lunch: kans of kansloos?’ van ABN AMRO.

Slechts kleine stijging verkoop groente in Nederlandse supermarkten

De volumegroei van bewerkte groente – zoals kant-en-klare salades en voorgesneden groente – is in Nederland in 2019 afgevlakt van 6,5 procent een jaar eerder naar 3,5 procent en geeft dus geen grote impuls aan het totale verkoopvolume. De volumegroei van onbewerkte groente is met 0,3 procent relatief stabiel gebleven. Nederlanders eten bijna dagelijks groente, maar dit beperkt zich vooral tot de avondmaaltijd.

Uit een internationaal consumentenonderzoek van marktonderzoeksbureau PanelWizard naar de groenteconsumptie onder inwoners van het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland en Nederland blijkt dat driekwart van de Nederlanders denkt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram groente per dag drie tot zeven dagen per week te consumeren. Dit lijkt een overschatting, want met een gemiddelde groenteconsumptie van 131 gram – zoals het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft berekend – scoren Nederlanders ver onder de dagelijkse hoeveelheid groente die onder meer door het Voedingscentrum wordt geadviseerd.

Door broodcultuur nauwelijks consumptie groente bij ontbijt en lunch

Nederlanders eten in een week relatief vaak groente, maar doen dit vooral tijdens het avondeten. In omringende landen wordt vaker bij lunch en ontbijt groente gegeten. Een belangrijke oorzaak is dat Nederland een broodcultuur kent. Bijna de helft van de Duitse en Belgische consumenten en een derde van de Britse consumenten eet regelmatig groente tijdens de lunch. Dit geldt voor slechts 18 procent van de Nederlanders. Ook bij het ontbijt eten Nederlanders niet vaak groente. Met slechts 13 procent scoort Nederland het laagst in vergelijking met omringende landen.

Gemaksgroente voor ontbijt of lunch kan groenteconsumptie stimuleren

Als het de groentesector beter lukt de consument te inspireren om meer groente te consumeren tijdens het ontbijt, bij de lunch of tussendoor, is een groeiversnelling mogelijk. Veel Nederlanders willen wel gezond eten, maar denken dat een ontbijt of lunch met groente tijd kost en weten niet hoe ze groente moeten inpassen in deze maaltijd. Zo is van de mensen die in 2020 meer groente willen eten slechts 7 procent van plan dit bij het ontbijt te doen en minder dan de helft bij de lunch. Consumenten kunnen worden geholpen door het beeld dat groente niet bij ontbijt en lunch past om te buigen.

“Er zit weer groei in de consumptie van groente. In het huidige tempo – met een groenteconsumptie van 131 gram per dag en de huidige volumegroei van groente – duurt het echter nog zeker 40 jaar voordat we op een gemiddelde consumptie van 250 gram per persoon per dag zitten”, zegt Rob Morren, sectorbankier food bij ABN AMRO. “Om de groenteconsumptie een impuls te geven, is samenwerking tussen leveranciers, verwerkers en supermarkten nodig.”

Consumenten vooral gemak, inspiratie, variatie en smaak bieden

“Het blijft belangrijk om consumenten gemak, inspiratie, variatie en smaak te bieden en hen te helpen groente in meerdere maaltijden op de dag in te passen. Ook nudging op de winkelvloer – het onbewuste gedrag van consumenten subtiel veranderen zonder hun keuzevrijheid te beperken – kan helpen de groenteconsumptie te vergroten, bijvoorbeeld door groente veelvuldig en aantrekkelijk te presenteren en een top 3 van meest gegeten groente bij ontbijt of lunch te tonen. Dit creëert een gezonde mindset en wijst mensen op een norm die zij graag volgen. Ook het doen van menusuggesties, bijvoorbeeld welke groenten je op brood kunt eten, motiveert om meer groente te eten.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie