Naar inhoud

Nederlanders nemen maatregelen na drama’s Black Friday 2018

Nederlandse consumenten hebben dit jaar hun shopgedrag rond Black Friday en in aanloop naar de feestdagen aangepast ten opzichte van hun gedrag in 2018. De meeste Nederlanders bestellen in 2019 hun cadeaus eerder of hebben die presentjes zelfs al in huis. 22 procent van de inwoners van Nederland durft online shoppen niet meer aan en keert terug naar de winkelstraat. En slechts 17 procent verwacht dat artikelen die online zijn besteld dit jaar op tijd worden bezorgd.

Dat leert een onderzoek naar onlineshopgedrag onder ruim 1.100 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Team Vier in opdracht van logistiek dienstverlener Trunkrs.

Shopgedrag voor de feestdagen

Nadat in 2018 jaar veel bestellingen voor Sinterklaas, Kerstmis en oud en nieuw veel later dan verwacht werden bezorgd, soms zelfs pas na de feestdagen, vertrouwt slechts 17 procent van de Nederlandse consumenten erop dat webwinkels en bezorgers de zaken in 2019 beter op orde hebben en dat de bestellingen nu wel op tijd worden bezorgd. Twee derde van de Nederlanders neemt daarom maatregelen om te zorgen dat de cadeaus voor de feestdagen dit jaar wel op tijd binnen zijn.

Terug de winkelstraat in

Ondanks de vele beloften vertrouwen Nederlanders er dus nog niet op dat zij dit jaar de online bestelde cadeaus wel op tijd geleverd krijgen. Het merendeel (66%) neemt daarom maatregelen om stress vanwege te late bezorging te voorkomen. De meest getroffen maatregel is het eerder bestellen van de cadeaus. 36 procent van de Nederlanders geeft aan de cadeaus eerder te bestellen of deze zelfs al in huis te hebben. Opvallend is dat 22 procent van de Nederlanders die vorig jaar online hebben besteld dit jaar de e-commerce voor de feestdagen helemaal de rug toekeert. Zij durven het niet aan en hebben dit jaar besloten hun cadeaus voor de feestdagen in fysieke winkels te halen. 8 procent van die groep probeert het wel opnieuw, maar let extra op de geboden levergarantie.

Leverproblemen niet snel vergeten

“We zien dat de leverproblemen bij enkele grote vervoerders vorig jaar nog vers in het geheugen zit”, zegt Jan Wijn, medeoprichter en chief executive officer van Trunkrs. “Consumenten die vorig jaar nog hun cadeaus online bestelden, zoeken dit jaar vrij massaal naar een garantie om niet weer zonder te zitten. Dat twee op de vijf Nederlanders e-commerce tijdens deze belangrijke periode voor de retailsector helemaal de rug toekeren, is opvallend. Onlineretailers kunnen het vertrouwen alleen terugwinnen door duidelijke levergaranties te bieden. Doen zij dat voor de kerstperiode, dan bestaat de kans dat consumenten het toch wel aandurven om hun kerstbestellingen online te doen.”

Levergarantie mag wat kosten

8 procent van de consumenten die nog wel vertrouwen op het online bestellen van hun feestdagencadeaus let op de levergarantie. Die levergarantie kan niet alleen het vertrouwen terugwinnen, maar zorgt ook voor extra omzet in de e-commercesector. Een op dertien onlineshoppers is zelfs sowieso bereid om te betalen voor een hogere levergarantie, ook buiten de feestdagen om. Een prijs van twee euro per bestelling wordt als schappelijk ervaren voor een hogere levergarantie.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie