Naar inhoud

Nederlanders niet de fanatiekste online shoppers van Europa

Nederlanders zijn de meest fanatieke online shoppers van Europa als het gaat om fashion. Toch zijn zij, ondanks de grote mate van internettoegang (94%), bij lange na niet de grootste online shoppers in Europa. Slechts 44 procent doet één of meer online aankopen per maand, tegenover 52 procent van de Italianen, die in 66 procent van de gevallen toegang hebben tot het internet. Ook is opvallend dat Nederlanders ondanks het grote aanbod van webwinkels en online retailers in eigen land, relatief vaak een online aankoop doen in het buitenland (59%).

Landschap van online shopping

Dit leert de ‘E-Shopper Barometer’, een publicatie van pakketdienstverlener DPD. Het rapport is gebaseerd op een pan-Europees onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksinstelling Kantar TNS onder 23.450 deelnemers in 21 landen, naar het snel veranderende landschap van online shopping. Het onderzoek biedt een unieke kijk in het online shopgedrag van Europeanen. Dat leidt tot interessante inzichten op cross-border en Europees niveau, maar ook over de Nederlandse e-shopper.

Trends in e-commerce in Europa

“Dit onderzoek belicht de belangrijkste trends in e-commerce in Europa en geeft een goed inzicht in het online gedrag van e-shoppers”, aldus Eric Dietz, CEO van DPD in Nederland. “Grensoverschrijdend winkelen wint aan populariteit in de hele regio en er is veel ruimte voor groei in de komende jaren. Vooral als veel Europeanen die nog niet op buitenlandse websites hebben gekocht, dit wel gaan doen. Door dit rapport voorzien we onze klanten van meer inzichten om deze groei mee te kunnen pakken.” In het rapport komen drie Europese trends en onderliggende conclusies naar voren.

Shopgedrag in Europa varieert, flexibiliteit is een vereiste

● De meeste online aankopen in Europa worden nog steeds gedaan via de laptop of desktop. Online aankopen via de smartphone (35%) zijn in opkomst. Dat is ook de reden dat 42 procent van de ondervraagde mensen stellen dat een mobile friendly website een essentiële factor is in het doen van aankopen.

● Thuisbezorging heeft altijd nog de voorkeur in Europa (84%) maar het aantal mensen dat alternatieven overweegt als pakketkluisjes, de werkplek, het postkantoor of pakketpunten in andere winkels groeit stevig. Voldoende bezorgopties die aansluiten op de voorkeuren en levensstijl van shoppers zijn daarmee van het grootste belang.

● Flexibiliteit is cruciaal. Een aanzienlijke meerderheid van e-shoppers vindt bezorging op de volgende dag, real-time tracking en de optie om de bezorging uit te stellen of te verplaatsen een reden om sneller voor een bepaalde retailer te kiezen. Dit terwijl bezorging in de avond en in het weekend minder mensen over de streep trekt. Bijna de helft van de e-shoppers vertrouwt ook op notificaties door de bezorger over het bezorgtijdstip.

Online shopping groeit door veelkopers, maar tijden veranderen

● Veelkopers vertegenwoordigen op dit moment 85 procent van alle online aankopen in Europa, wat betekent dat het aantrekken van terugkerende klanten belangrijker is dan ooit voor online retailers. Flexibele en betrouwbare bezorgopties zullen hierin cruciaal zijn om klanten die af en toe iets kopen te overtuigen vaker terug te komen.

● Het beeld dat hoe meer mensen toegang hebben tot internet (internetpenetratie), hoe meer mensen online aankopen doen, klopt niet. Slechts 44 procent van de e-shoppers in Nederland, waar 94 procent internet heeft, koopt minstens één keer per maand online, vergeleken met 52 procent van de consumenten in Italië, waar slechts 66procent internetpenetratie is.

● Mode en fashion, boeken, elektronica en cosmeticaproducten blijven het meest populair door heel Europa, maar met een aantal opvallende verschillen. Het Verenigd Koninkrijk loopt bijvoorbeeld ver voor in het percentage online aankopen als het om food gaat, terwijl Duitse shoppers zich het meest comfortabel voelen bij het online bestellen van medicijnen.

Steeds meer cross-border aankopen, veel ruimte voor groei

● Meer dan de helft van de e-shoppers (52%) heeft wel eens iets op een buitenlandse website gekocht, alhoewel van alle online aankopen slechts 17 procent is gedaan in het buitenland. Hier is dus veel ruimte voor groei.

● West-Europese landen geven de voorkeur aan buitenlandse websites uit buurlanden. Een derde van alle e-shoppers koopt via websites in buurlanden.

● Oost-Europese landen gaan hier waarschijnlijk groei in doormaken, want 61 procent van de Poolse e-shoppers en 46 procent van de Roemeense geven aan dat zij in de toekomst ook overwegen in het buitenland online aankopen te doen.

● E-shoppers vinden wel dat de cross-border aankoopervaring moet verbeteren, vooral als het gaat om het bezorgen en retourneren. Dit komt doordat buitenlandse websites niet altijd de lokale omstandigheden of bezorgnetwerken in acht nemen.

Microtrends en macrotrends

De logistieke dienstverlener blijft de komende maanden trends onder online shoppers in Europa blijven delen. Van microtrends zoals de meest verrassende online aankopen, tot de meest gebruikte betaalmethoden en afleverlocaties. Maar het onderzoek gaat ook in op macrotrends zoals de snelle groei van online shoppen via smartphones in landen met een lage internetpenetratie, de toenemende voorkeur voor e-shopping in het buitenland en het belang van flexibiliteit in bezorging en retournering van online bestellingen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van DPD.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie