Naar inhoud

Nederlanders nog huiverig voor spraakgestuurde technologieën

De kans dat iemand op afstand meeluistert of gevoelige data verzamelt via ‘slimme’ apparaten in huis belet Nederlandse consumenten vooralsnog om spraakgestuurde technologieën volledig in de armen te sluiten. Minder dan een vijfde van alle Nederlanders (18%) vertrouwt zogeheten smart home-apparaten volledig. Slimme apparaten zijn aan een opmars bezig, maar toch bestaat er ook terughoudendheid onder Nederlanders. Een veel gehoorde drempel vormt privacy.

Twijfels over privacy

Veel Nederlanders (68%) maken zich er zorgen over dat de gegevens van hun slimme apparaten in foute handen kunnen vallen. Bijna driekwart (74%) vreest dat deze apparaten kunnen worden gehackt. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.085 Nederlanders naar de kennis, houding en het gedrag van het Nederlandse publiek ten aanzien van smart home, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction in opdracht van de winkelketen voor consumentenelektronica MediaMarkt. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Smart Home’.

Geen extra maatregelen

Bij dergelijke zorgen verwacht je dat Nederlandse consumenten hun maatregelen treffen. Dat blijkt tegen te vallen: slechts een kwart (26%) weet wat hij of zij moet doen om ervoor te zorgen dat smart home-apparaten veilig worden aangesloten op het internet. Iets meer dan de helft (51%) verdiept zich in de veiligheid en privacy bij de aanschaf van dergelijke apparaten. Dit zijn vooral jongere Nederlanders (63%).

Praten tegen apparaten

Praten tegen apparaten vinden veel Nederlanders nog spannend. Bijna de helft (49%) noemt het een drempel. Ook hier spelen de zorgen rondom privacy een rol: iets meer dan de helft (52%) is bang dat er altijd iemand meeluistert. Al met al wil slechts 17 procent van de Nederlanders alle apparaten in huis met spraak aansturen. Aansturing via de mobiele telefoon ligt wat dat betreft meer in de comfortzone – 35 procent geeft aan dit als uitkomst te zien.

Nieuwe toepassingen technologie

“Ik snap de terughoudendheid van veel Nederlanders volkomen,” zegt Liedewij Trampe, manager category marketing bij MediaMarkt. “Dat je je in het gebruik van slimme apparaten moet wapenen tegen hacks of het delen van privacygevoelige informatie is vaak wel bekend. Maar hoe je dat dan precies doet, is voor velen nog een vraag. Daarnaast weten veel mensen niet dat ze al lang een slim apparaat in huis hebben, zo blijkt uit ons onderzoek. Maar privacy en veiligheid hoeven geen drempel te zijn. Bewustwording is vaak de eerste stap. Je goed laten informeren kan al een groot verschil maken. Je ziet bijvoorbeeld nu al dat mensen die bekend zijn met smart home veel meer open staan voor de nieuwe toepassingen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Motivaction.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie