Naar inhoud

Nederlanders opteren massaal voor biometrisch betalen

De Nederlandse deelnemers aan de eerste wereldwijde proef voor biometrisch betalen omarmen de nieuwe technologie. Daarbij kunnen ze online betalen via een vingerafdruk of zelfverkenning via een selfie. Negen op de tien deelnemers geeft aan dat ze hun wachtwoorden definitief willen inruilen voor biometrische authenticatie. En bijna driekwart van de gebruikers is ervan overtuigd dat biometrisch betalen zorgt voor vermindering van het aantal fraudegevallen.

Biometrisch betalen

Dat biometrisch betalen de toekomst is, blijkt wel uit het enthousiasme van de deelnemers aan de proef van MasterCard en International Card Services (ICS). Tijdens de hebben 750 creditcardhouders van ABN AMRO 6 maanden lang zonder pincodes, wachtwoorden of bevestigingscodes eenvoudig hun online aankopen afgerond. Bijna iedereen zegt graag met vingerafdruk (93%) of gezichtsherkenning (77%) te blijven betalen na afloop van de pilot.

Omarming technologie

De Nederlandse consument is enorm vooruitstrevend in het omarmen van nieuwe technologieën en ons land is opnieuw internationaal koploper in gemakkelijk, veilig en efficiënt betalingsverkeer”, aldus Arjan Bol, country manager bij MasterCard Nederland. “De proef in Nederland heeft geleid tot commerciële interesse vanuit de gehele wereld. We streven naar commercialisering van het product in een groot deel van Europa voor eind 2017.”

Nieuwe betaalervaringen

Contactloze pasjes, smartphones en smartwatches zorgen al voor nieuwe betaalervaringen in winkels. Online shoppers verwachten hetzelfde gemak voor hun betalingen in webwinkels. De Nederlandse deelnemers aan de proef zijn voornamelijk te spreken over het gebruiksgemak van biometrisch betalen. 95 procent van de gebruikers van vingerafdrukherkenning en 80 procent van de gebruikers van gezichtsherkenning geeft aan dat shoppen met biometrische authenticatie eenvoudiger en prettiger gaat dan met een wachtwoord.

Integratie in applicaties

We gaan nu verder kijken naar de mogelijkheden om onze technologie te integreren in de apps van banken en technologische giganten om betalen met een selfie of vingerafdruk nog gemakkelijker te maken”, zegt Bol. Naast het gebruiksgemak zijn de deelnemers ook overtuigd van de veiligheid van biometrisch betalen. Bijna driekwart van de gebruikers verwacht dat biometrisch betalen zorgt voor een vermindering van het aantal fraudegevallen.

Wachtwoorden verdwijnen

Het voordeel van biometrie ten opzichte van wachtwoorden is het gemak. Mensen vergeten wachtwoorden, waardoor het betalingsproces onnodig lang en complex is. Wachtwoorden zullen daarom ook langzaamaan verdwijnen en plaatsmaken voor een mogelijk gebruiksvriendelijk alternatief als biometrische identificatie”, aldus André IJbema, manager risk management bij ICS. Het gebruiksgemak van de nieuwe technologie bevordert het afronden van de online betaling, wat de winkelier ook ten goede komt.

Digitale identificatie

De digitale check identificeert gebruikers aan de hand van unieke persoonlijke kenmerken zoals de vingerafdruk of het gezicht. Tijdens het afrekenen in een webwinkel krijgt de consument een pop-up op zijn mobiele telefoon waarin hij eenvoudig met een vingerafdruk of gezichtsherkenning de transactie kan autoriseren. Bijna 4 op de 5 deelnemers aan de proef geeft de voorkeur aan het gebruik van de vingerafdruk voor authenticatie.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie