Naar inhoud

Nederlanders shoppen graag online over de grens

Luxe parfums, de nieuwste elektronica en handgemaakte kleding. Nederlanders zijn er niet vies van om hun kerstcadeaus dit jaar bij buitenlandse webwinkels te kopen. We shoppen dit jaar voor 301 miljoen euro over de grens. Dit is maar liefst 57 miljoen euro meer dan vorig jaar (+ 23,2%). In geen enkel ander land wordt er zoveel in het buitenland gekocht tijdens de feestdagen. Een zesde (17,4%) van de online aankopen voor Kerstmis wordt in het buitenland aangeschaft. Ten opzichte van ons buurtland Duitsland is dit aandeel meer dan twee keer zoveel (8,6%). Het Europees gemiddelde is slechts 6 procent.

Gunstige geografische ligging

Dit blijkt uit onderzoek van Centre for Retail Research in opdracht van de kortingswebsite ActiePagina.nl. Ook in ons andere buurland shopt men graag over de grens. België staat op de tweede plek. Onze zuiderburen schaffen dit jaar namelijk voor 118 miljoen euro kerstinkopen aan via buitenlandse webwinkels en dit is 9,8 procent van alle online inkopen voor de kerstdagen in dat land. De reden waarom over de grens shoppen erg populair is bij Nederlanders en Belgen, is waarschijnlijk de gunstige geografische ligging en de grootte van beide landen binnen Europa.

Hoger dan Europees gemiddelde

Europeanen spenderen dit jaar in totaal meer dan 3,6 miljard euro aan online kerstinkopen over de grens, een stijging van 28,4 procent ten opzichte van 2015. Hoewel Nederlanders procentueel gezien online kerstaankopen het vaakst van alle Europese landen over de grens aanschaffen, spenderen Duitsers het hoogste bedrag bij buitenlandse webwinkels. In totaal besteden Duitse consumenten gezamenlijk bijna 1,4 miljard euro aan buitenlandse kerstinkopen.

Ontbreken taal- en cultuurbarrières

De keuze om bij een buitenlandse webwinkel je kerstinkopen te doen heeft te maken met verschillende factoren. Meer keuze, een lagere prijs of snellere levering dan voorheen bij buitenlandse webshops zijn overwegingen van de Nederlandse consument om over de grens te shoppen. En soms zijn producten simpelweg alleen in het buitenland verkrijgbaar. Als consument kopen we het liefst bij buitenlandse webwinkels waarbij geen taal- of cultuurbarrière is.

Gunstige invloed van de Brexit

Daarnaast betalen we graag via de vertrouwde betaalmethodes en speelt ook een gunstige wisselkoers een rol bij de online aankoop over de grens. Door de Brexit en de daling van de waarde van de pond verwachten Britse webwinkels meer te verkopen aan buitenlandse consumenten. Net zoals bij online aankopen in eigen land wordt er door de consument ook goed gelet op gunstige leveringsvoorwaarden, of je gratis kunt retourneren en of de bezorgkosten niet te hoog zijn.

Meer informatie over het onderzoek vind je op de website van ActiePagina.nl.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie