Naar inhoud

Nederlanders slaan massaal aan het hamsteren in de ochtend

De sfeer in Nederland wordt momenteel in belangrijke mate bepaald door het coronavirus. Tot en met donderdag 12 maart 2020 liet het koopgedrag van de gemiddelde Nederlander zich niet leiden door het virus. Nadat op die donderdag door de overheid nieuwe maatregelen zijn gecommuniceerd, is er echter vrijdagochtend een stijging van 35 procent te zien geweest in het aantal supermarktaankopen ten opzichte van de week ervoor.

Dat blijkt uit gegevens van Stocard, aanbieder van een mobile wallet app waarin consumenten hun klantenkaarten kunnen bewaren. De app kent momenteel bijna drie miljoen Nederlandse gebruikers.

Vooral ’s ochtends hamsteren tijdens coronacrisis

In het weekend lijkt er vervolgens gehoor gegeven aan het advies van de overheid om niet te gaan hamsteren en om zoveel mogelijk thuis te blijven. Nadat ook scholen en restaurants en cafés niet meer open bleken te gaan deze week, is het advies weer in de wind geslagen. Op maandag 16 maart zijn er maar liefst 60 procent meer aankopen in de supermarkt gedaan tussen 8 en 9 uur ’s ochtends.

Nederlanders gaan massaal in de tuin aan het werk

Worden andere winkels dan wel meer gemeden, zoals het advies van de overheid luidt? Als naar kledingwinkels wordt gekeken wel, want deze retailers moesten het afgelopen zaterdag met 20 procent minder verkopen doen. Opvallend is dat dit niet opgaat wanneer naar tuincentra wordt gekeken. Zij zagen de verkopen deze zaterdag met 18 procent stijgen. Tuinen worden dus flink onder handen genomen tijdens het thuisisolement. Het mooie weer speelt hierbij natuurlijk ook een rol.

De actuele consumentenbestedingen in Italië

Als wordt gekeken naar de brandhaard van het coronavirus in Europa, Italië, is zichtbaar dat de maatregelen daar hebben geleid tot een afname in de aankopen vanaf 10 maart. Op woensdag 11 maart nam het totaal aantal aankopen in het land met 20 procent af. Op zaterdag 14 maart was de daling nog groter met 43 procent.

Wereldwijde verandering van het koopgedrag

“Wereldwijd zien we dat COVID-19 het koopgedrag verandert”, duidt Emile Muijsson, country manager Benelux bij Stocard. “Enerzijds neemt het totale aantal aankopen af, doordat veel landen maatregelen instellen waardoor inwoners thuis moeten blijven. Anderzijds zien we het aantal supermarktaankopen toenemen. Het zijn onzekere tijden, waarbij iedereen genoeg eten in huis wil hebben. Dit gebeurt ook ter voorbereiding van een mogelijke thuisquarantaine naar aanleiding van besmetting met het virus. Omdat Nederland later met het coronavirus te maken kreeg dan Italië, verwacht ik dat we binnenkort hier eenzelfde trend in koopgedrag zien als in Italië.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie