Naar inhoud

Nederlanders snakken nu met name naar omhelzingen én reizen

Hoewel in verschillende landen de eerste vaccinaties tegen het vermaledijde coronavirus inmiddels hebben plaatsgevonden, ervaren mensen wereldwijd – ook in Nederland – momenteel duidelijke beperkingen in hun vrijheid van bewegen en handelen. Nederlanders snakken met name naar omhelzingen van geliefden én reizen. Ook de behoefte om erop uit te gaan na onnatuurlijk veel maanden van restricties is bijzonder groot onder heen.

Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders naar hun reisintenties, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Dynata in opdracht van luchtvaartmaatschappij Transavia. Aan de respondenten zijn vragen voorgelegd over uiteenlopende onderwerpen, zoals waar zij het meeste naar uitkijken, hun huidige reisgedrag en hun toekomstige reisverwachtingen.

Afscheid van de drie zoenen

Nederlanders kunnen haast niet wachten tot zij weer verlost zijn van de overheidsmaatregelen rondom de COVID-19-pandemie. Toch zijn er ook maatregelen die zij wel willen behouden. Zo kan 35 procent de anderhalve meter afstand eigenlijk wel waarderen, voornamelijk met betrekking tot vreemden. Bovendien nemen ze graag afscheid van het geven van de drie zoenen aan Jan en alleman. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze geen handen meer willen schudden, want die afstandelijk bevalt ze prima. De verordeningen omtrent het reizen zijn een ander verhaal. Dat is een bezigheid waar veel Nederlanders weer naar verlangen.

Reishonger en knuffelen geliefden

Er heerst een grote reishonger. Mensen kunnen niet wachten om weer op reis te gaan. Op de keuzevraag wat zij het liefste weer willen doen als dat weer kan, zetten de meesten het knuffelen en omhelzen van geliefden op de eerste plaats. Het weer zien van familie en vrienden en het reizen naar het buitenland zijn daarna het populairst. 14 procent wil zelfs gelijk buiten Nederland op vakantie, nog voordat ze hun geliefden een knuffel geven.

De buitenlandse vakantie staat bij meer mensen op de eerste plek dan uiteten of stappen. Veel reizen konden afgelopen tijd niet doorgaan. 41 procent van de Nederlanders geeft aan zo’n reis te willen inhalen. Dat zijn vooral jongeren en hogeropgeleiden. 24 procent wil dit zo snel mogelijk doen. De verwachting is daarom dat de reisbranche veel Nederlandse consumenten alsnog kan helpen met een reis zodra dat weer kan.

Kleurcodes goed nageleefd

Nederlanders zijn voorzichtig met reizen in deze bizarre tijd. Over het algemeen worden kleurcodes goed nageleefd. 66 procent geeft aan reizen naar regio’s met code geel niet te overwegen, ondanks dat het officieel met extra waakzaamheid wel mag. De reisintenties zijn na het algehele negatieve reisadvies van de overheid nog minder geworden.

Mensen luisteren dus over het algemeen goed naar de oproepen in de persconferenties van de Nederlandse regering. Iets meer dan een kwart van de Nederlanders (28%) blijft echt zo veel mogelijk thuis en reist ook niet in het eigen land. Hoe ouder Nederlanders zijn, des te meer ze zo veel mogelijk thuisblijven. Daarnaast halveren de reisintenties, naarmate mensen meer hun eigen gezondheid als zwak inschatten.

Veilig reizen

Voor veel Nederlanders (30%) stijgt het vertrouwen in vliegreizen als ze zien dat met elkaar de gezondheidsmaatregelen goed worden nageleefd. Transavia besteedt veel aandacht aan het veilig reizen door alle maatregelen die de organisatie zelf neemt en het goed informeren van de passagiers. Uiteindelijk worden vliegreizen in deze tijd samen veilig gemaakt, zo luidt het uitgangspunt van de luchtvaartmaatschappij.

Plannen voor vakantietrips

Nederlanders kijken het meeste uit naar een strandvakantie (27%). Daarnaast is het opvallend dat nog steeds 21 procent het liefste op stedentrip gaat. Ondanks dat de steden nu massaal gemeden worden vanwege het coronavirus, weerhoudt dat Nederlanders er niet van om straks weer grote steden te bezoeken. Daarnaast geeft 19 procent de voorkeur aan een vakantie in de natuur.

“Dit zijn mooie inzichten die de reisbranche laten zien dat de Nederlanders graag weer op reis willen zodra dit weer kan”, stelt Marcel de Nooijer, chief executive officer bij Transavia. “Hoewel de situatie momenteel allesbehalve rooskleurig is, hebben we er vertrouwen in dat de vraag naar reizen weer toeneemt in 2021. De komst van vaccins, het uitgebreid testen en alle maatregelen die wij en onze partners in de reisbranche al nemen, bieden perspectief.”

“We zien het aantal boekingen voor het voorjaar en de zomer van 2021 dan ook toenemen. Juist in deze periode bereiden wij ons voor om straks weer snel te kunnen opschalen om passagiers naar mooie bestemmingen te kunnen brengen. Daarbij is het vanzelfsprekend dat veilig en verantwoord reizen de allerbelangrijkste prioriteit is.”

Om te peilen hoe Nederlanders in deze materie staan, zijn ook straatinterviews gehouden. Die opvattingen zijn terug te zien in de vierdelige serie ‘Code Groen: Wat zou je doen?’ via het YouTube-kanaal van Transavia.

Foto’s: Transavia en Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie