Naar inhoud

Nederlanders steunen grotere maatschappelijke rol bedrijven

Talloze Nederlandse ondernemingen – groot én klein – dragen een steentje bij aan de bestrijding van het coronavirus in het land. Die bijdragen worden op vrijwillige basis geleverd. 67 procent van de Nederlanders vindt echter momenteel dat de overheid wettelijk mag afdwingen dat bedrijven meer maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen als dat nodig is. Dat is een grote stijging van 12 procentpunten ten opzichte van de periode vlak voor het coronavirus Nederland bereikte.

65 procent van de Nederlanders vindt dat bedrijven maatschappelijke doelen zelfs net zo belangrijk moeten maken als winst maken. En de helft (51%) vindt dat de marktwerking in het land te ver is doorgeschoten. Ook blijkt dat de waardering voor de maatschappelijke rol van de overheid in de afgelopen weken veel beter is geworden. Het rapportcijfer voor de overheid is van een 5,8 naar een 6,3 gestegen, een ongekend hoge stijging in zo’n korte periode. De waardering voor bedrijven is stabiel op een 6,0 gebleven.

Een en ander blijkt uit de actuele ‘Maatschappelijke Impact Monitor’, die gebaseerd is op periodiek onderzoek dat sinds eind 2009 door marktonderzoeksbureau Motivaction in opdracht van adviesbureau This Is Why wordt uitgevoerd. De elfde meting heeft tussen 5 en 14 februari 2020 onder 1.790 Nederlanders plaatsgevonden. De twaalfde deelmeting heeft tussen 27 en 29 maart 2020 onder 873 Nederlanders plaatsgevonden.

Hoge verwachting maatschappelijke impact van bedrijven

Al sinds de eerste meting in 2009 vinden minstens acht op de tien Nederlanders het belangrijk dat bedrijven zich in hun ontwikkeling richten op het zo goed mogelijk zijn voor mens, maatschappij en milieu.

Mogelijke reset van het Nederlandse economisch systeem

“Er wordt de afgelopen weken veel gesproken over een mogelijke reset van het Nederlands economisch systeem, de overtuigingen waarop dat gebaseerd is en de maatschappelijke verantwoordelijkheid die bedrijven daarin hebben”, zegt Bas van Haastrecht, eigenaar van This is Why en initiatiefnemer van het onderzoek. “Uit onze metingen blijkt dat Nederlanders al heel lang om zo’n reset vragen.”

Vergroting momentum voor discussie door coronacrisis

“Nederlanders vinden bijvoorbeeld al jaren dat ondernemingen meer aandacht zouden moeten geven aan maatschappelijke doelen in relatie tot het maken van winst. De coronacrisis vergroot het momentum voor deze discussie. Belangrijk daarbij is dat men vindt dat bedrijven heus wel winst mogen of zelfs moeten maken, maar het gaat er vooral om een betere balans te vinden met de maatschappelijke impact.”

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie