Naar inhoud

Nederlanders storten zich massaal op loyaliteitsprogramma’s

Het aantal Nederlanders dat gebruikmaakt van spaarpunten en kortingsbonnen is in 4 jaar tijd fors toegenomen. Momenteel spaart liefst 82 procent van de Nederlandse consumenten spaarpunten. In 2014 was dit nog 74 procent. Hoewel het aantal sparende consumenten is toegenomen, zijn de meesten hier nog steeds niet heel bewust mee bezig. 56 procent van de Nederlanders heeft geen idee hoeveel spaarpunten hij uit heeft staan. In 2014 was dit percentage nog 62 procent.

Deelname loyaliteitsprogramma’s

Mensen weten in de regel ook niet hoeveel geldwaarde hun gespaarde punten hebben. In 2018 gaf 79 procent van de Nederlanders aan dit niet te weten. In 2014 was dit nog 82 procent. Hoewel consumenten dus in een tijdsbestek van 4 jaar bewuster sparen, is er nog altijd duidelijk ruimte voor verbetering. Dat blijkt uit een onderzoek onder 400 Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau InVotes in opdracht van online cashback-platform Shopkorting.

Lage inkomens laten geld liggen

Opmerkelijk zijn de verschillen tussen de diverse inkomensgroepen. Mensen die onder het modale inkomen verdienen, sparen op minder plekken kortingsbonnen en sparen ook minder bewust dan Nederlanders met een modaal of hoger inkomen. 82 procent van de huishoudens met een inkomen onder modaal weet niet hoeveel euro’s aan punten uitstaat. Voor huishoudens met een modaal inkomen is dit 77 procent en voor bovenmodaal is dit 76 procent.

Benutten van spaarkansen

Hoge inkomens sparen ook voor andere dingen dan lage inkomens. 82 procent van de bovenmodale inkomens spaart voor Air Miles, tegen 69 procent modaal en 70 procent onder modaal. Bovenmodale (18%) en modale (19%) inkomens sparen meer voor telecomproducten dan lagere inkomens (5%). En ook op het gebied van tanken wordt er door bovenmodale (35%) en modale inkomens (40%) meer gespaard dan huishoudens die onder het modale inkomen binnenkrijgen (28%).

Mogelijke tegenvallers opvangen

“Ondanks de positieve trend laten Nederlanders nog steeds euro’s liggen omdat ze geen gebruik maken van kortingsbonnen”, stelt Robin de Vries, chief technology officer bij Shopkorting. “Volgend jaar gaan huishoudens er bijna 700 euro op achteruit door de stijging van energieprijzen, huren en verzekeringspremies. Door slim gebruik te maken van je kortingsbonnen en spaarpunten kunnen mensen deze tegenvallers opvangen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie