Naar inhoud

Nederlanders tonen een toenemende interesse voor smart home

Gemak dient de mens. Het is al een oud Nederlandse gezegde, maar de uitdrukking heeft nog niets aan kracht ingeboet. Sterker nog, gebruiksgemak wordt in toenemende mate dé doorslaggevende factor in de benadering van consumenten. Dankzij technologische innovaties als het internet of things (IoT) en artificial intelligence (AI) kunnen zij steeds meer op hun wenken bediend worden. Het mag dan ook geen verrassing heten dat Nederlandse een sterk toenemende belangstelling voor smart home tonen.

Nederlandse consumenten hebben momenteel inmiddels voor 2,5 miljard euro aan smart home-apparaten in huis. De markt is gegroeid met 800 miljoen euro, een groei van 47 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 6.300 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘Smart Home Monitor – Onderzoek naar de status van domotica in Nederland’.

Bezit smart home-producten blijft stijgen

Op dit moment zijn 3,3 miljoen huishoudens in het bezit van één of meerdere smart home-producten (42%). In 2018 had 36 procent een smart home-product in huis. In 2017 was dit nog maar 29 procent. Het bezit van smart home-producten groeit binnen alle segmenten, waarbij de meeste huishoudens producten in de segmenten verlichting & schakelaars en energie & verwarming bezitten.

Recent hebben huishoudens in Nederland vooral massaal een smart speaker gekocht. Dit jaar zijn ook de slimme speakers van de merken Bose, Harman Kardon, IKEA en JBL in het onderzoek meegenomen.

Mannen voorlopers in adoptie van smart home

Mannen en consumenten in de leeftijdscategorie 18 tot 50 jaar zijn relatief vaker in het bezit van smart home-producten. Deze groep vormt een belangrijke voorloper in de adoptie van technologische innovaties. Een kwart van de Nederlandse consumenten (24%) is positief over smart home en de mogelijkheid om bijvoorbeeld op afstand de kamertemperatuur te regelen, de wasmachine aan te zetten of boodschappen te bestellen. In 2018 was dit nog 27 procent. Nederlanders zijn dus iets minder positief over smart home geworden.

Gemak en comfort blijven de belangrijkste drijfveren, maar ook kostenbesparing is een belangrijke reden voor de keuze van een smart home-product. Consumenten die minder enthousiast zijn, geven aan dat de apparaten, die ze momenteel bezitten, nog voldoen of dat ze de toegevoegde waarde van een vervangend slim product – nog – niet zien.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie