Naar inhoud

Nederlanders tonen minder belangstelling voor smart homes

Het verbinden van apparaten met het Internet of Things is ook in huiselijke kring een actueel onderwerp. Smart homes moeten bewoners vooral comfort, veiligheid, energiezuinigheid en gemak bieden. Van de Nederlandse consumenten is iets minder dan twee derde (60%) bekend met het concept, een toename ten opzichte van 2017 (51%). Ondanks de stijgende bekendheid is de interesse van consumenten voor deze innovaties afgenomen in vergelijking met vorig jaar – een trend die eveneens waarneembaar is in andere markten, zoals het Verenigd Koninkrijk.

Interesse in smart home

De meest recente gegevens uit de ‘Smart Home Monitor’ van marktonderzoeksbureau GfK laten zien dat 49 procent van de Nederlanders aangeeft geïnteresseerd of zeer geïnteresseerd te zijn in smart home, een afname ten opzichte van vorig jaar (59%). Verder blijft 30 procent neutraal – wat mogelijkheden biedt voor fabrikanten om deze groep te overtuigen – en 21 procent beweert geen interesse te hebben – in 2017 was dat 17 procent. De categorieën waarvoor consumenten de meeste interesse hebben zijn slimme producten als verlichting, energie en beveiliging.

Voordelen van smart home

De door Nederlandse consumenten meest genoemde voordelen van oplossingen voor smart home blijven gemak (41%) en de mogelijkheid om energie te besparen. Deze indicatoren liggen echter respectievelijk 6 en 5 procent lager dan vorig jaar. Daarnaast zijn voordelen zoals je apparaten overal kunnen bedienen en dus ook buitenshuis – 9 procent afname ten opzichte van vorig jaar – en een verhoogd gevoel van veiligheid – 2 procent hoger dan vorig jaar – belangrijk.

Barrières voor smart home

De kosten blijven de belangrijkste barrière om oplossingen voor smart home aan te schaffen (41%), hoewel dit significant lager is dan vorig jaar (51%). Overige barrières die zijn toegenomen betreffen zorgen over het hacken van apparaten en privacy – beide worden genoemd door meer dan een derde van de consumenten. 20 procent van de consumenten geeft aan te twijfelen of de innovatieve oplossingen wel toegevoegde waarde bieden. Vorig jaar betrof dit nog 18 procent.

Toegevoegde waarde van smart home

“Om de dalende interesse tegen te gaan, moeten fabrikanten en retailers in hun marketing met een duidelijke boodschap komen”, stelt Barbara Schouten, technologie-expert bij GfK. “Nederlandse consumenten moeten gerustgesteld moeten worden over de zorgen omtrent privacy en hacking. Daarnaast moeten ze overtuigd worden van de toegevoegde waarde die smart-home-producten hen kunnen bieden.”

Verschillende wensen voor smart home

“Met behulp van ons onderzoek hebben wij een onderscheid gemaakt tussen vier verschillende persona’s, elk met hun belangrijkste motivaties en barrières”, vertelt Schouten. “Dit zijn de early adopters, de gemakszoekers, de bespaarders en de veiligheidszoekers. Onze verdiepende analyses van deze profielen zorgen ervoor dat fabrikanten en retailers hun boodschap beter kunnen afstemmen op de wensen van de verschillende typen consumenten met betrekking tot smart home.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie