Naar inhoud

Nederlanders uit grote steden spenderen meer geld online

Nederlanders winkelen steeds meer online. Dit kan verklaard worden doordat het consumentenvertrouwen op het hoogste punt is in ruim 16 jaar. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Er is echter een verschil tussen het koopgedrag van mannen en vrouwen. Zo zijn mannen online actiever en geven daarbij ook meer geld uit. Mannen kopen online vaak duurdere producten of diensten, zoals elektronica, software en financiële producten dan vrouwen. Maar er bestaan ook verschillen in online koopgedrag tussen Nederlanders uit de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht en de kleine steden Groningen, Maastricht, Middelburg en Zwolle.

Hoger aankoopbedrag

Dit blijkt uit onderzoek van het keurmerk Trusted Shops onder 5.000 Nederlandse online shoppers. Er wordt online veel geld uitgegeven, zo ook door Nederlanders. Nederlandse consumenten kochten in 2016 zelfs voor ruim 1 miljard euro aan producten bij webwinkels binnen de Europese Unie. Dit is een groei van 25 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Per aankoop wordt er meestal 100 tot 500 euro uitgegeven, dit meldt het CBS. Online shoppers uit het Verenigd Koninkrijk en Luxemburg geven echter vaker grote bedragen uit van 1.000 euro of meer. De hoogte van het aankoopbedrag verschilt niet alleen tussen verschillende landen, maar er bestaat ook een verschil in de hoogte van het aankoopgedrag tussen inwoners van grote en kleine steden. Zo doen inwoners van grotere steden grotere aankopen per keer. Inwoners van Den Haag geven namelijk gemiddeld zo’n € 165,- per aankoop uit, tegenover minder dan de helft (€ 78,-) van wat wordt uitgegeven door inwoners van Zwolle. Het aantal mensen in Nederland dat online een aankoop doet, is echter voor het eerst in jaren gedaald. Maar toch blijft de onlinemarkt nog steeds hard groeien. Dat kan verklaard worden doordat de hoogte van het bedrag per bestelling stijgt.

Betere beoordelingen

Als het gaat om het maken van aankoopbeslissingen, zoeken consumenten naar signalen van betrouwbaarheid. Een van die signalen zijn online reviews. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 91 procent van de consumenten op basis van deze reviews bepalen of een organisatie te vertrouwen is. Een hoge beoordeling voor een webshop en zijn producten, kan er dus voor zorgen dat er meer wordt gekocht. Uit het onderzoek dat Trusted Shops heeft uitgevoerd blijkt dat inwoners van kleinere steden hogere beoordelingen geven wanneer het gaat om onlineproducten en webshops. De onderzochte inwoners van Middelburg geven gemiddeld zelfs een 4,6, waar inwoners van Amsterdam gemiddeld een 4,4 geven bij hun beoordeling.

Meer zekerheid

Consumenten kiezen op basis van een aantal criteria bij welke webwinkel ze een product afnemen; prijs, leveringsmogelijkheden, bekendheid online shop en garantiecertificaten of leveringsvoorwaarden. Online shopping is snel en praktisch maar brengt ook risico’s met zich mee. Want bij wie koop ik eigenlijk? Wat voor product krijg ik voor mijn geld? Vrouwen ervaren meer angst tijdens het online shoppen. Dit komt doordat vrouwen dit risicovoller vinden dan mannen. Zij zijn bezorgder over de veiligheid van de online transacties en creditcard-details. Het aanbieden van een kopersbescherming bij aankoop van een product kan ervoor zorgen dat de drempel om online een aankoop te doen, verlaagd wordt. Online shoppers uit kleinere steden blijken vaker te kiezen voor een dergelijke kopersbescherming dan Nederlanders uit grote steden. In Maastricht wordt er het vaakst gekozen voor een dergelijke bescherming, namelijk in 80 procent van de aankopen. Dit in tegenstelling tot Utrecht, waar slechts 50 procent van de online shoppers kiest voor een dergelijke bescherming.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie