Naar inhoud

Nederlanders verwachten dat het ergste deel crisis nog komt

Wereldwijd zijn de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus duidelijk voelbaar. Dat geldt zeker ook in Nederland. Vrijwel alle Nederlanders (98%) ervaren negatieve effecten van de maatregelen ter voorkoming van de verspreiding van het virus. De Nederlandse regering heeft ten aanzien van die regels op voorspraak van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) weloverwogen gekozen voor een intelligente lockdown. Afgelopen dinsdag zijn de noodzakelijke verordeningen rondom social distancing verlengd. Vóór deze aankondiging verwachtte driekwart van de Nederlanders al dat het ergste deel van deze crisis nog moet komen.

Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder 714 Nederlanders, dat eind maart 2020 is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel.

Gemis van sociaal contact heeft grootste impact

Zes op de tien Nederlanders geven aan dat het niet meer op bezoek kunnen bij vrienden en familie de grootste negatieve invloed heeft op hun leven. Dat dit zo blijft tot en met 28 april 2020 – en mogelijk nog langer – valt veel mensen daarom zwaar. Naast het uitstellen van bezoek, zorgen de angst om ziek te worden (40%) en de regel dat ze alleen naar buiten mogen als dat echt nodig is (33%) voor de grootste negatieve impact op hun eigen leven.

Meer voor elkaar

De maatregelen hebben voor driekwart van de Nederlanders gelukkig ook een positieve kant. Ze besteden meer tijd aan dingen die ze leuk of belangrijk vinden. Hoewel 65-plussers een risicogroep vormen voor zowel het coronavirus als het eenzaamheidsvirus, geeft een derde van hen aan dat zij juist méér contact hebben met vrienden, familie en bekenden. Een kwart van alle Nederlanders geeft ook aan dat zij de mensen in hun omgeving vriendelijker en behulpzamer vinden in deze tijd.

Lege winkelstraten

Thuisblijven betekent ook dat winkeliers van fysieke winkels zware tijden beleven. De helft van de Nederlanders geeft aan minder vaak te winkelen dan normaal. Ook de supermarkten worden minder regelmatig bezocht. 38 procent heeft minder vaak boodschappen gedaan in de afgelopen twee weken, maar waarschijnlijk per keer wel méér gekocht. Hoewel online winkelen nu een uitkomst lijkt, geeft tot nu toe slechts een kleine groep (13%) aan meer online te kopen dan normaal. 19 procent geeft aan juist minder te kopen dan normaal, vooral omdat minder nodig is of omdat de behoefte bestaat lokale winkeliers te steunen.

Online checklist coronavirus

In deze voor de zorg drukke tijd door het coronavirus heeft een groep artsen het initiatief genomen om hun zorgcollega’s te ondersteunen. Dit hebben zij gedaan door een online vragenlijst samen te stellen, aan de hand waarvan gekeken kan worden of symptomen waarneembaar zijn die duiden op aanwezigheid van het virus. Daarbij worden drie deelgebieden: indicatie coronavirus, bijkomende factoren en risicoverhogende factoren.

Mensen kunnen de vragenlijst invullen en krijgen direct de score te zien en is er een advies. Is er een lage indicatie, dan zijn mensen gerustgesteld en belasten zij niet onnodig de huisarts. Hebben zij echter een hoge indicatie, dan kunnen zij de resultaten doorsturen naar hun eigen huisarts. Ook dan wordt de huisarts ontlast omdat er al een overzicht is van de klachten en deze arts beter kan inschatten welke actie er ondernomen moet worden.

Hier vind je de website ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie