Naar inhoud

Nederlanders vieren de feestdagen dit jaar vooral bescheiden

Door de COVID-19-pandemie gaan de feestdagen er dit jaar voor de meeste Nederlanders anders uitzien dan ze gewend zijn. Ze blijven thuis en vieren Sinterklaas en Kerstmis voornamelijk in huiselijke kring. Ook al hopen ze dat de omstandigheden tegen het einde van het jaar verbeteren, is daar momenteel geen duidelijkheid over. Het kabinet heeft wel een versoepeling van de maatregelen aangekondigd. Het OMT adviseert echter vooralsnog de kerstdagen met maximaal zes gasten te vieren.

Toch is er weinig vertrouwen dat de huidige situatie nog op tijd verandert voor de feestdagen. Bijna 80 procent van de inwoners van Nederland geeft dan ook aan de feestelijke dagen in december 2020 enkel met het eigen huishouden te vieren. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van locatietechnologiebedrijf TomTom.

Knusse feestdagen

De goedheiligman is inmiddels in Nederland, maar slechts 12 procent van de Nederlanders viert Sinterklaas samen met zijn familie. Daarnaast zit ook lootjes trekken met vrienden er dit jaar niet in. Slechts 3 procent viert pakjesavond in 2020 in zijn vriendenkring.

Bovendien besluit ruim een kwart (26%) van de Nederlanders de feestdagen te vieren met meerdere aparte bezoeken in kleinere groepjes, precies zoals premier Mark Rutte adviseert. TomTom verwacht dat vooral de mensen die met kleinere groepjes samenkomen, zorgen voor drukte op de wegen doordat ze van plan zijn meerdere plekken te bezoeken – wellicht zelfs op één dag.

Liever traditioneel

Als je het hebt over de typische kenmerken van 2020, komen de videogesprekken ongetwijfeld aan bod. Toch vieren Nederlanders kerst liever met fysieke menselijke interactie. Slechts 9 procent geeft aan een virtueel kerstfeest te willen geven. Het lijkt er dus op dat ze de feestdagen traditioneel en reallife willen vieren.

Vijf feesttips

Wil jij de feestdagen volgens de actuele richtlijnen vieren? Dan zijn dit vijf praktische tips:

  1. Breng een cadeau of een lekkernij – Bijna een kwart van de Nederlanders (24%) ziet autorijden in deze tijd vol beperkingen als een heus uitje. Mocht elkaar fysiek bezoeken niet mogelijk zijn, dan kan het altijd leuk zijn om een cadeau of een lekkernij af te geven bij familie en vrienden.
  2. Organiseer een digitale quiz – Wil je de feestdagen toch met een grotere groep doorbrengen, dan biedt een digitale quiz de oplossing. Daag je hele vriendengroep of familie virtueel uit voor een fanatiek potje quizzen. Een digitale quiz gaat natuurlijk perfect samen met borrelhapjes. Vergeet deze dus niet klaar te zetten voordat je begint met spelen.
  3. Ga kerstzwaaien in de buurt – De pandemie is voor kerstfans een extra reden om helemaal los te gaan met het versieren van hun huis. Maak met je eigen huishouden een roadtrip langs de mooist versierde kersthuizen in de buurt om lichtgevende kerstmannen in de tuin, flikkerende rendieren op het dak en volgehangen kerstbomen door het raam te bewonderen. Kerstzwaaien is trouwens ook helemaal in dit jaar. Zwaai dan ook gerust naar de bewoners van de versierde huizen.
  4. Ga voor extra chique – Er zijn inmiddels genoeg restaurants die heerlijke pakketten aanbieden voor een thuisdiner. Bestel daarom bij je favoriete restaurant, kleed je extra chique aan, koop wat extra kerstlampjes, haal de kaarsen uit je kast en versier je kerstboom net wat uitbundiger dan voorgaande jaren – alle ingrediënten voor een gezellig kerstdiner thuis.
  5. Profiteer van de uitzonderlijke situatie – Ondanks dat het erg gezellig kan zijn om Kerstmis met de hele familie te vieren, bedenk je ook dat er een klein voordeel aan deze situatie zit: dit jaar geen verplicht familiebezoek.

Foto: TomTom

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie