Naar inhoud

Nederlanders vieren Kerstmis relatief bescheiden

Een Nederlands huishouden geeft gemiddeld € 467,52 uit aan Kerstmis, van het kerstdiner tot aan de ballen in de boom. Toch is dit bedrag aanzienlijk lager in vergelijking met buurland België, waar in dezelfde periode € 596,18 wordt uitgegeven. De grootste kostenpost voor een Nederlands huishouden zijn de kerstcadeaus. Meer dan de helft (52%) van het kerstbudget besteden huishoudens hieraan, in totaal € 243,11 . Belgen geven bijna € 100,- meer uit aan kerstcadeaus, in totaal € 339,23. Een logische verklaring hiervoor is dat in België Sinterklaas minder populair is en er met name cadeaus worden gekocht voor kerst.

Cadeaus, eten en drinken

Dit blijkt uit een internationaal onderzoek, uitgevoerd door het onderzoeksinstituut Centre for Retail Research in opdracht van kortingswebsite ActiePagina.nl. , onderdeel van RetailMeNot. Inc., ’s werelds grootste online marktplaats voor slimmer winkelen. Naast cadeaus spenderen Nederlanders € 168,- aan eten en drinken. Dat is meer dan een derde van het budget. Verder is er ook nog een kostenpost voor familiebezoeken tijdens de feestdagen, groot € 41,61. Kerstversiering zoals de kerstboom, ballen, kaarsen en kersstukjes, zijn de sluitpost. Hieraan geven we gemiddeld € 14,49 uit per huishouden.


Kleding, schoenen en speelgoed

Of het nou gaat om die gekke kersttrui of een gloednieuw paar sneakers, kleding en schoenen zijn favoriet onder de boom. Per persoon geeft de Nederlander gemiddeld € 124,27 uit aan kerstcadeaus dit jaar. Meer dan een kwart (25,4%) van het cadeaugeld gaat op aan kleding en schoenen, zijnde € 31,56. Een vijfde (21,8%) wordt besteed aan speelgoed, zijnde € 27,09, voor de kinderen. Ook elektronica, zoals een televisie, een mobiele telefoon of een camera, blijft populair met € 22,37 aan bestedingen (18%).

Boeken, entertainment en giftcards

Net als vorig jaar geven Nederlanders per persoon het minste uit aan alcoholische kerstcadeaus, in totaal €5,34. Opvallend is wel dat dit cadeau in populariteit stijgt. Nederlanders geven hier dit jaar ruim 10 procent meer aan uit. Naast alcoholische versnaperingen besteedt de Nederlander dit jaar meer geld aan boeken en entertainment – gemiddeld € 9,07, 6 procent meer dan in 2015 – en giftcards – gemiddeld € 10,20, 4,4 procent dan in 2015. Dit in tegenstelling tot kleding en cosmetica, waaraan minder wordt uitgegeven in vergelijking met 2015.

Inkopen op het laatste moment

Bij kersttradities horen traditiegetrouw ook de lange rijen bij de kassa. Toch blijkt de Nederlander hardleers. Zo worden de meeste inkopen voor Sinterklaas op 5 december zelf nog gedaan. Op die dag hebben 3,7 miljoen Nederlanders zo’n € 184 miljoen euro in de winkels gespendeeerd. Voor Kerstmis worden nog steeds op vrijdag 23 en zaterdag 24 december de inkopen gedaan. 23 december is, na Sinterklaas, de drukste dag in de winkels. De verwachting is dat 2,5 miljoen Nederlanders op deze dag massaal kerstcadeaus inslaan en gezamenlijk een bedrag van 169 miljoen euro uitgeven. De dag erna, 24 december, geven Nederlanders nog eens 94 miljoen euro uit in de winkels.

Fysieke winkel nog favoriet

Het grootste deel van de kerstaankopen doen Nederlanders nog steeds in fysieke winkels en supermarkten. Een toenemend bedrag wordt echter online besteed. Dit jaar wordt 13 procent van de cadeaus online aangeschaft. Van deze online aankopen wordt bijna 40 procent gedaan via een smartphone of tablet.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie