Naar inhoud

Nederlanders wantrouwend over privacy op mobiele applicaties

Gebruikers van mobiele applicaties maken zich in groten getale zorgen over wat deze tools allemaal registreren: waar ze zich bevinden, wat ze doen en welke data ze met wie delen. Consumenten piekeren steeds vaker over de mate waarin hun internetactiviteit wordt bekeken of in hoeverre ze traceerbaar zijn via hun online voetafdruk. Zo voelt 50 procent zich ongemakkelijk voelt bij het delen van locatiegegevens met websites en applicaties. Twee jaar geleden bedroeg dit percentage nog maar 33 procent. Daarnaast is 49 procent bang dat anderen precies kunnen zien wat op het device gebeurt. 37 procent vreest opgespoord te worden met behulp van geolocatie-informatie.

Deze zorgen zijn terecht. Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky Lab. Experts van het cybersecuritybedrijf wijzen er echter op dat deze zorgen door een paar eenvoudige beveiligingsmaatregelen zijn weg te nemen.

Apps actief op achtergrond

De onderzoekers hebben vastgesteld dat apps niet alleen toegang hebben tot een enorme hoeveelheid data, zoals details over waar de gebruiker is en informatie over contactpersonen en activiteiten. Apps zijn ook vaak actief op de achtergrond, zonder dat de gebruiker dit weet. Volgens het onderzoek heeft 83 procent van de Android-apps toegang tot gevoelige data en kan 96 procent zonder toestemming worden geopend. Deze zorgen zijn te voorkomen met enkele eenvoudige beveiligingsmaatregelen.

Data en privacy beschermen

Veel mensen nemen deze maatregelen om hun data en privacy te beschermen echter niet. 34 procent erkent bijvoorbeeld de rechten van de vooraf op de smartphone geïnstalleerde apps niet te controleren. 22 procent verzuimt dit ook bij het downloaden en installeren van nieuwe apps. Zo blijven ze onbeschermd tegen mogelijke datalekken.

Weinig vertrouwen in applicaties

"Apps zijn een belangrijk onderdeel geworden van ons dagelijks leven”, zegt Harco Enting, general manager bij Kaspersky Lab Benelux. “Foto’s bewerken, social media, gamen en een tafel in een restaurant reserveren, we gebruiken ze echt overal voor. Dit onderzoek toont aan dat we van onze apps houden, maar dat we ze niet vertrouwen. Dat we ons er steeds meer van bewust worden dat de apps in de gaten houden wat we allemaal doen, wil echter niet zeggen dat we ook maatregelen nemen om dit te voorkomen. Hier kunnen wij voor gemoedsrust zorgen. Onze producten zijn speciaal ontwikkeld om mensen een zorgeloos digitaal leven te bezorgen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie