Naar inhoud

Nederlanders willen het ook in de keuken gemakkelijk hebben

Gemak is ontegenzeggelijk een wezenlijk element in een optimale klantbeleving. Een klantgerichte onderneming als Coolblue zorgt er bijvoorbeeld voor dat het bestelproces moeiteloos verloopt voor haar klanten. Ook een leverancier van maaltijdboxen als HelloFresh mikt op een comfortabele ervaring, door alle ingrediënten afgepast aan te bieden, voor voldoende variatie te zorgen en duidelijke recepten te verstrekken. Want ook in de keuken willen Nederlanders het steeds vaker gemakkelijk hebben.

Dat consumenten in Nederland gemak steeds belangrijker vinden bij het kopen en bereiden van maaltijden, kun je ook opmaken uit de tweede editie van de ‘Smart Food Monitor – Cijfers en trends in food retail in Nederland’ van marktonderzoeksbureau Multiscope. Dit rapport is gebaseerd op een grootschalig onderzoek onder 7.300 Nederlanders, dat voor de uitbraak van de COVID-19-pandemie is uitgevoerd.

Persoonlijke keuzes

Wat een consument eet en drinkt, is een persoonlijke keuze. In dat keuzeproces bepaalt hij in hoeverre diverse kenmerken van eten en drinken voor hem van belang zijn. Er zijn vier profielen te onderscheiden: gezondheid, gemak, genieten en goedkoop. Gezonde voeding – biologisch en natuurlijk – zijn erg belangrijk voor consumenten met een sterke voorkeur voor het kenmerk gezond. Gemakszoekers kiezen producten die gemakkelijk en snel klaar te maken zijn. Genieters gaan voor kwaliteit, smaak en ambachtelijke producten. De koopjesjagers baseren hun keuzes voornamelijk op de prijs.

Een kijkje in de keuken

De mate waarin consumenten waarde hechten aan deze aspecten verschilt van persoon tot persoon. Bijna vier op de tien Nederlanders (38%) letten op gezonde voeding, een kwart (23%) doet dat niet of nauwelijks. Meer dan een kwart (27%) heeft een sterke voorkeur voor gemak. Bijna vier op de tien consumenten (38%) kunnen echt genieten van eten en drinken. Slechts 14 procent hecht daar weinig waarde aan. Een kwart (25%) hecht veel waarde aan goedkope producten, terwijl een op de vier (27%) hier niet zo sterk op let.

50-plussers zijn genieters

50-plussers (45%) hechten meer waarde aan gezond eten en drinken dan Nederlanders in de leeftijdscategorieën 18 tot 35 jaar (31%) en 35 tot 50 jaar (35%). Ook vinden vrouwen (46%) dit belangrijker dan mannen (31%). De bestedingen van deze groep liggen gemiddeld hoger en keurmerken zijn belangrijker. Het segment gemak daarentegen bestaat met name uit Nederlanders in de leeftijdscategorie 18 tot 50 jaar met een lager inkomen.

Gezinnen zijn prijsbewust

Zij experimenteren minder in de keuken en bestellen vaker afhaal- en bezorgmaaltijden. Genieters zijn vaak boven de 50 jaar en eten erg gevarieerd. Ook bezoeken zij vaker de speciaalzaak voor ambachtelijke producten. Daarnaast gaan zij graag uiteten. Een voorkeur voor goedkoop of aantrekkelijk geprijsd eten is kenmerkend voor gezinnen (27%) en alleenstaanden (26%).

Meer op zoek naar gemak

De groep gemakszoekers is de enige van de vier profielen die in de afgelopen jaren is gegroeid (+4%). Deze groeiende behoefte aan gemak is terug te zien in bijvoorbeeld een toename in het aantal online boodschappers. Ook eten Nederlanders vaker buitenshuis ten opzichte van 2016 en bestellen ze vaker afhaal- en bezorgmaaltijden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie